Gisteren werden de winnaars bekend gemaakt van het Dagbladgoud 2005. In totaal zijn 40.841 publiekstemmen uitgebracht waarbij het Wereld Natuur Fonds de meeste stemmen kreeg voor de advertentie “˜Oranje boven‘. De vakjury koos voor de advertentie “˜Sint Nicolaas‘ van Koninklijke Peijnenburg. Deze werd gemaakt door het bureau Leukwerkt Worldwide; de advertentie van het WNF werd door WNF zelf bedacht.
Cees Polman (directeur Cebuco): “We zijn zeer tevreden met het aantal stemmers. Dit is het tweede jaar dat er een publieksverkiezing is en pas het eerste jaar in deze vorm en onder deze naam. Als je naar de nominaties kijkt dan zie je dat reclame emotie is. De winnende advertentie voor het WNF is een typisch voorbeeld van een “˜aaibare‘ advertentie, die al snel de harten van het publiek verovert; pure emotie die van het papier spat!”
Lucas Hulsebos van MetrixLab (juryvoorzitter Vakgoud): “Kijk je naar de winnaar van Vakgoud dan zie je dat de vakjury veel meer kijkt naar de manier waarop met het merk en de merkwaarde wordt omgegaan in combinatie met het gebruik van het mediumtype. De keus van de jury viel dan ook op Koninklijke Peijnenburg, omdat de advertentie in één klap duidelijk maakt waar Peijnenburg voor staat. Zonder woorden is het campagneconcept “˜Happen naar Peijnenburg‘ duidelijk te herkennen en vertaald naar de actualiteit (de advertentie haakt in op Sinterklaas).”
De vakjury had ook een voorspelling gedaan over welke advertentie het publiek zou kiezen en koos daarbij voor de advertentie “˜Unox Nieuwjaarsduik‘ van Unilever. Deze voorspelling blijkt dus onjuist. De verwachting was dat de lezer voor de grappige advertentie zou gaan.
Het volledige rapport van de vakjury kunt u hier downloaden. Ook vindt u hier een overzicht van de 104 inzendingen en achtergrondinformatie over de verkiezing Dagbladgoud en Vakgoud 2005.