Zojuist publiceerde NOM de bereikcijfers van dagbladen en tijdschriften, gemeten over heel 2013. Overall is in vergelijking een daling te zien van enkele procenten. De dagbladen lagen de grootste daling zien. Het bereik van alle dagbladen inclusief gratis titels ging van 60,4% in 2012 naar 57,1% in 2013. De tijdschriften hielden de schade beperkt en daalden van 87,7% naar 87% in dezelfde periode. Bij de dagbladen leverden de gratis dagbladen relatief het meeste bereik in. In 2012 nog goed voor 14,7%, maar in 2013 werden ze door 13,1% van de mensen van 13 jaar en ouder gelezen. Een daling van 11%.
Vanaf eind 2010 worden in de Printmonitor van NOM ook vragen gesteld over het lezen van dagbladen en tijdschriften op digitale platformen (computer/laptop, tablet, smartphone en e-reader). Dit wordt gevraagd op geaggregeerd niveau (niet per titel) met als doel om de penetratie van digitaal lezen te volgen. In de loop der jaren is de penetratie van het lezen op digitale platformen enorm gestegen. Vooral dagbladen worden door veel mensen digitaal gelezen. De meeste mensen lezen digitale dagbladen nog steeds op de computer/laptop: in 2013 was dat 38% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het lezen van dagbladen op smartphone is vanaf 2010 gegroeid van 7,9% naar 19,9%. Op tablet is de groei nog groter: van 2,9% in 2010 naar 20,3% in 2013. Ook bij tijdschriften groeit het lezen op digitale platformen, hoewel de penetratie lager is dan bij dagbladen: 13,3% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder leest een tijdschrift wel eens op computer/laptop, 4,5% op een smartphone en 7,6% op tablet (NPM 2013-I/2013-II). E-reader wordt weinig gebruikt voor het lezen van dagbladen en tijdschriften.
De papieren cijfers over 2012 en 2013 vindt u na de break:
Reacties