TV groeit in tijd en geld

SPOT komt vandaag met hoopgevende cijfers voor de TV-branche. De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2014 namelijk uitgekomen op € 476 miljoen. Dat is een stijging van bijna 7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Zowel de spot (422 miljoen) als de non-spot bestedingen (54 miljoen) groeiden mede als gevolg van de herstellende economie, zo stelt SPOT. Naast een stijging van het budget is ook de kijktijd toegenomen. Vorig jaar lag die kijktijd nog op 201 minuten in de eerste zes maanden, maar nu werd gemiddeld 204 minuten gemeten. Online video bracht in de eerste helft van dit jaar nog eens 10 miljoen euro omzet in het laatje. Dat is 66% meer dan vorig jaar. Genoemde bedragen en cijfers zijn afkomstig uit het halfjaarrapport 2014 dat SPOT vandaag publiceert.

Record aantal adverteerders
In de eerste helft van 2014 hebben 816 adverteerders het medium TV ingezet. Sinds de start van de rapportages in 2000 heeft SPOT nog nooit zoveel TV adverteerders in een eerste half jaar geteld.

Kijktijd
Nederlanders keken in de eerste helft van 2014 gemiddeld 204 minuten per dag TV (doelgroep 6+). In dezelfde periode in 2013 was de kijktijd 201 minuten. De uitzendingen van de Olympische Winterspelen en het WK Voetbal hebben een versterkend effect op de kijktijd gehad. De stijging in kijktijd is het meest opvallend onder jongeren van 13-19 jaar. Binnen deze doelgroep is 4% meer TV gekeken. Ook 35-49 en 65 plussers kijken in het eerste half jaar meer TV.

Uitgesteld kijken is gelijk gebleven. Dat is 9 minuten per dag, oftewel een aandeel van 4,4%. Video/DVD/HD is goed voor 11 minuten. Ook dat is gelijk aan vorig jaar.

11.984 x bekeken
Scroll naar boven