Gisteren een kort berichtje in de Metro, “Advertentie boeit niet.” Het ging om een onderzoek uitgevoerd door ene Iris Donkers die afstudeerde aan de Universiteit van Tilburg en onderzocht dat de krantenadvertenties van supermarkten maar nauwelijks bekeken worden. Ze voerde het onderzoek uit met behulp van de eyetracking techniek van Verify. Een paginagrote advertentie zou slechts in een aantal seconden bekeken worden.
De uitkomsten van het onderzoek staan lijnrecht tegenover de uitkomsten van een onderzoek dat Cebuco vorig jaar januari publiceerde. Dit onderzoek zegt dat 40% van de boodschappers die dagbladadvertenties van de vijf grootste supermarktadverteerders in dagbladen heeft gezien iets koopt naar aanleiding van die advertentie. 8,4% van de boodschappers laat zich naar aanleiding van een advertentie in de dagbladen verleiden tot bezoek aan een andere supermarkt dan zijn gebruikelijke en koopt daar ook iets.
Vraag is dus: werken die advertenties nou wel of niet? Iemand een idee?