Eind 2007 heeft BVA aangekondigd een haalbaarheidsonderzoek te doen naar het registreren en rapporteren van bruto mediabestedingen in een JIC (Joint Industry Committee). Inmiddels hebben alle belangrijke mediumtypen aangegeven hierover met BVA in gesprek te willen gaan. BVA heeft inmiddels een informateur op het oog die de partijen bestuurlijk en inhoudelijk op één lijn moet krijgen. Het is de bedoeling dat de verschillende media hun omzetgegevens gaan aanleveren aan een onafhankelijke stichting, die opgezet wordt door alle betrokken marktpartijen (te weten de adverteerders, de mediabureaus en de media zelf).
Het op deze manier organiseren van het inventariseren en rapporteren van bruto mediabestedingen heeft volgens BVA als voordeel dat de transparantie en efficiency wordt vergroot. Verder zegt de bond te verwachten dat wanneer alle relevante partijen erbij betrokken zijn dat de kwaliteit van de data verbetert. Maar dat staat volgens mij helemaal los van elkaar. De kwaliteit van dergelijke data zit ‘m in de aanlevering, betrouwbaarheid, accuratesse en harmonisatie en niet in het feit wie allemaal meedoen.
Binnen de te vormen JIC worden in eerste instantie alleen bruto bestedingsgegevens verzameld. BVA is er voorstander van om in een later stadium ook te kijken naar het bundelen van de verschillende media bereiksonderzoeken binnen een full JIC waarin alle media betrokken zijn.
Zodra de informateur de wensen en eisen van alle partijen heeft geïnventariseerd, kan de full JIC worden geformaliseerd. Op dat moment kan een “˜Call for Tender‘ worden uitgeschreven om te bepalen welke partij het meest geschikt is om de mediabestedingen te registreren, harmoniseren en rapporteren. De verwachting is dat de tender begin maart wordt gepubliceerd. Op basis van de binnengekomen voorstellen wordt vervolgens in april/mei een keuze gemaakt, waarna het gekozen bureau tot ongeveer september de tijd krijgt om de bestedingscijfers op te leveren.
Erg benieuwd hoe dit afloopt. Een alternatief voor Nielsen optuigen zal nog niet meevallen in zo’n korte tijd. De kwaliteit van de huidige datastroom is hoogwaardig en gaat ver terug in de historie. Knappe jongen die dat kunstje in krap een half jaar nadoet.