Kijktijd neemt wel toe
In het eerste kwartaal daalden de netto bestedingen aan televisiereclame nog met bijna 10%, over het tweede kwartaal wordt nu een daling van 13,1% gerapporteerd. SPOT, die de cijfers publiceerde berekende dat over de eerste helft van 2009 nu een daling van 11,7% te zien is. Op brancheniveau ziet SPOT wel verschillen: “Vooral de reclame-uitgaven voor financiële instellingen zijn sterk gedaald, een direct gevolg van de financiële crisis. De daaropvolgende economische crisis heeft ook voor een terugval geleid bij bestedingen voor auto‘s en andere duurdere gebruiks-producten. De reclame-uitgaven voor supermarkten, voor levensmiddelen en lichaamsverzorging en voor telefonie, blijven daarentegen op peil of groeien nog.” Verder geeft SPOT aan dat ook het EK Voetbal vorig jaar een effect heeft op de cijfers. Door het gemis van een dergelijk evenement dit jaar komen de cijfers nu nog iets lager uit.
Terwijl de bestedingen dalen is de gemiddelde kijktijd wel toegenomen in de eerste helft van 2009. SKO rapporteerde een gemiddelde kijktijd van 187 minuten over de genoemde periode. Een jaar geleden was dat, ondanks het EK Voetbal, 187 minuten. Oké, het is een fractie, maar ’t is wel groei. Dat die groei niet gelijkmatig tot stand is gekomen laat onderstaande grafiek zien.
Gemiddelde kijktijd in minuten per dag, week 1-26 2008/2009
Bron: Stichting KijkOnderzoek
Reacties