Google heeft besloten om te gaan investeren in een groot panel (n = 15.000 huishoudens). Het heeft hiertoe GfK opdracht gegeven een zogeheten Media Efficiency Panel op te zetten, waarin mediagedrag wordt gecombineerd met effecten. Dit jaar al zullen de eerste studies van KPN en Heineken van de band rollen. Het doel is om de investeringen in internet, radio, televisie en print te onderbouwen en om eventuele ROI’s boven water te krijgen. Het is nadrukkelijk geen besloten panel. Iedereen die ROI’s wil meten kan er gebruik van maken. Alleen de resultaten zullen niet openbaar zijn. Die blijven binnen de muren van de desbetreffende opdrachtgevers.
Directeur Pim van der Feltz van Google Nederland gaf vorige week in Adformatie een toelichting: “Tot op heden wordt online adverteren vooral gezien als een middel om verkoop uit directe conversies te genereren. In studies zien we echter dat online ook uitgestelde aankoop, offline aankoop- en merkeffecten creĆ«ert. Wij investeren in dit open panel omdat we vinden dat online ondervertegenwoordigd is in veel campagnes en verwachten dat terug te verdienen doordat ROI research tot een grotere rol van online media zal leiden.” Feltz voegt toe dat Google geen inzage heeft in de resultaten van de studies die onafhankelijk van Google in het panel worden opgezet.
Nederland is niet het eerste land met een ‘MEP’. Het GfK Media Efficiency Panel werd eerder geïntroduceerd in Duitsland en Groot-BrittaniĆ«.