Wellicht de meest onmogelijke titel ooit op dit blog, maar zojuist is het contract voor de Media Standard Survey (MSS) getekend door de vier opdrachtgevers SKO, NOM, STIR en RAB. Zij tekenen dit contract met TNS-NIPO, dat de komende drie jaar het achtergrondonderzoek voor de vier belanghebbende partijen gaat uitvoeren. Het nieuwe onderzoek vervangt de afzonderlijke Establishment Surveys en gaat er voor zorgen dat de media- en communicatiemarkt één en dezelfde bron kunnen gebruiken van waaruit specifieke populatiegegevens over mediagebruik gehaald kunnen worden.
boven vlnr: Hanne Alblas (BVA), Arian Buurman (STER), Irena Petric (NOM), George Bohlander (RAB).
beneden vlnr: Jan Willem Brüggenwirth (RAB en Radio 538), Pieter Kok (STIR), Frans Maréchal (NOM), Jan van Cuilenburg (SKO)
Tot nu toe had de markt de beschikking over verschillende bronnen met elk een eigen vragenlijst en methode van onderzoek. De MSS-aanpak maakt hier een einde aan en is in die zin historisch te noemen. Nog niet eerder werkten deze vier partijen op dit niveau met elkaar samen. De gezamenlijk bron zorgt naast standaardisatie in weging en werving voor uniforme aantallen van mediadoelgroepen en zal op termijn ook ontwikkelingen van mediagebruik in kaart kunnen brengen.
Het onderzoek start op 1 januari 2011 en in de loop van dat jaar zullen de eerste resultaten bekend gemaakt worden. Voorlopig heeft TNS-NIPO het recht om het onderzoek drie jaar lang uit te voeren.
Reacties