SPOT publiceerde vanochtend de bestedingscijfers van TV-reclame over Q3 van dit jaar. De stichting noteerde een daling van ruim 7%, waarmee het budget uitkwam op € 176 miljoen. Dat is € 14 miljoen minder dan hetzelfde kwartaal in 2011. Toen was de stijging nog 7,6%. SPOT zegt dat TV nu op het niveau van 2010 is aangekomen. De branches die de sterkste daling lieten zien zijn ook de branches die in de crisis hard getroffen worden. Volgens de bruto mediaregistraties van Nielsen zijn dit Telecom/ICT, Financiële Dienstverlening, Consumenten Electronica en Automotive. Mocht de daling van de bestedingen aanhouden en Q4 daalt met het gemiddelde van de eerste drie kwartalen (-5%) dan komen de bestedingen voor heel 2012 uit op € 856 miljoen. Als de daling in Q4 groter wordt dan in Q3 en richting 8% gaat dan komt het jaartotaal uit op € 847 miljoen. Dat laatste scenario is niet ondenkbaar. De daling van de bestedingen is in de loop van 2012 opgelopen van -2% in Q1 via -5% in Q2 naar -7% in Q3.
Over het eerste half jaar van 2012 rapporteert Nielsen een netto marktaandeel voor TV van 24,4%. Dat is een daling van 0,5% punten ten opzichte van het eerste half jaar van 2011. In deze definitie van de markt is de ingeschatte online reclame-omzet ook ‘Search’ meegenomen. Search wordt volgens SPOT veelal gefinancierd wordt uit corporate of sales budgetten. Wanneer SPOT deze communicatievariant buiten de definitie van de mediabranche laat, ziet het een ander beeld. Desalniettemin blijft internet het enige medium dat een sterke stijging laat zien en realiseert deze stijging ten koste van de nieuws- en dagbladen. In de alternatieve definitie van de mediabranche (zonder Search) stijgt het aandeel volgens van TV licht van 28,8% naar 29,1% en is daarmee het grootste medium volgens SPOT . . .