Comedy Central presenteert vandaag de resultaten van een onderzoek dat de kracht van het lachen vastlegt. ‘The Power of Laughter’ is in 12 landen uitgevoerd onder ruim 3.500 deelnemers en onderzocht de impact van lachen op het welzijn van mensen en de mate van betrokkenheid bij het kijken naar content. Een belangrijk onderdeel van de studie was de GfK EMO Scan. Dat is een gezichtsscanner die de emotionele reactie van de respondenten laat zien. In dit onderzoek zijn meer dan 12 miljoen individuele emotionele reacties geregistreerd op visuele stimuli uitgevoerd door het team van GfK. De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn dat lachen zorgt voor een gelukkiger, gezonder en seksueel actiever leven en het helpt mensen om psychisch, emotioneel en sociaal in balans te blijven. 63% van alle “heavy laughers” beschreef zijn gewicht als het “ideale gewicht”. Dat is 24% meer als de “Light laughers”.“Heavy laughers” bewegen en sporten meer (28%) vergeleken met “Light laughers”.
Meer lachen levert volgens de onderzoekers ook duidelijke emotionele voordelen:
51% van de “Heavy laughers” zijn geneigd om een positievere kijk op het leven te hebben vergeleken met “Light laughers”.
37% van alle “heavy laughers” zegt dat het kijken naar grappige TV hun bewustzijn beïnvloed.
68% van alle “heavy laughers” zijn tevreden met hun baan. Dat is 31% meer dan “Light laughers”.
“Heavy laughers” zijn optimistisch en 72% van hen zijn positief over hun toekomst
En wat dacht u van de sociale voordelen:
Sociale voordelen:
“Heavy laughers” hebben 28% meer vrienden (50) vergeleken met “light laughers”.
32% van de “heavy laughers” beschrijven hun seksleven als goed.
Lachende kijkers reageren beter op (commerciële) boodschappen
Het belangrijkste nieuws vanuit Comedy Central is dat een lachende kijker beter in staat is om een emotionele betrokkenheid te krijgen bij niet alleen programma’s, maar ook bij reclames. Kijk en daar heb je wat aan als je Comedy Central heet.
In het onderzoek is de kracht van comedy onderzocht in een thuis-setting bij respondenten over de hele wereld. Zij bekeken grappige programma’s die overliepen in reclameboodschappen en vergeleken dit met feitelijke (nieuws-) programma’s. Dit gaf een inzicht in de mate van engagement en betrokkenheid van deze mensen. Het lachten is gemeten aan de hand van online gezichtscodering en het volgen van gezichtsexpressie door middel van een webcam, die 10 registraties per seconde vastlegde. In totaal zijn meer dan 12 miljoen emotionele weergaves opgeslagen.
De kracht van humor was direct te zien in de verschillende metingen. Comedy verhoogt niet alleen de emotionele betrokkenheid bij een programma maar ook bij de daaropvolgende reclames.De (positieve) emotie in reclames communiceert sneller en zorgt voor meer openheid in het ontvangen van de boodschap van de reclame. Op de lange termijn kunnen mensen zich de positieve emotie en ervaringen beter herinneren dan een feitelijke mededeling. Commercials uitgezonden binnen een positieve, humorvolle omgeving bereiken hun doel beter. Er is sprake van een ‘halo effect’ dat verder doorwerkt in het reclameblok.
In deze video wordt het onderzoek nog eens stap voor stap uitgelegd.