Vorige week al uitgebreid in de Adfo en nu ook op de nieuwe website van Mindshare: Flextrack! Het mediabureau van o.a. Unilever heeft samen met onderzoeks- en technologiebureau MSI-ACI (kort: MSI) de handen ineengeslagen voor de ontwikkeling van een meetpixeltechnologie waarmee Mindshare en haar adverteerders over alle digitale devices heen inzicht krijgen in het bereik en effect van online reclame in diverse doelgroepen. De twee partners ontwikkelden in een half jaar tijd een nieuwe technologie waarin desktop en mobiele devices worden gecombineerd. Momenteel beschikt Mindshare over ruim 150.000 Nederlandse panelleden die zijn verrijkt met de zogenoemde FlexTracktechnologie, van wie er nu 12.500 zijn aangemeld op smartphones en 14.000 op tablets. Maar dat is niet genoeg, zo blijkt: “Halverwege 2014 verwachten we van minimaal 50.000 panelleden alle online contacten op twee of meer apparaten gecombineerd te kunnen meten”, aldus MSI in het bericht op de site.
Met behulp van FlexTrack kan Mindshare over alle apparaten heen, het bereik en profiel van online campagnes in kaart brengen en optimaliseren in vrijwel iedere specifieke communicatiedoelgroep. De aan FlexTrack gekoppelde software genereert infographics waarin profielen op sociodemo, maar ook op bijvoorbeeld besturingssysteem en device inzichtelijk worden gemaakt. Jikke Romijn, Head of Business Intelligence bij Mindshare: “FlexTrack biedt ons en onze klanten nu al het neusje van de zalm als het gaat om meten van online contacten en effecten, maar ik zie ook nog veel nieuwe toepassingen in de toekomst. Zo kunnen niet alleen bijna alle online formaten gemeten worden, maar ook de owned kanalen van onze klanten, zoals hun webpagina’s, specifieke landingspagina’s en de checkout-pagina na een online aankoop. Dit biedt fantastische mogelijkheden om, wederom doelgroepspecifiek, meer inzicht te krijgen in online customer journeys en website-optimalisatie toe te passen. Ook werken we nu nog met tailormade dashboards ontwikkeld door MSI, maar zullen we in de toekomst ook alle datafeeds kunnen integreren in onze eigen dashboards waarin offline en online bij elkaar gebracht worden”.
Wat de FlexTracktechnologie precies inhoudt is me nog niet helemaal duidelijk. MSI schrijft op zijn website onder het mom ‘Alle panels zijn scheef’: “Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen die er toe leiden dat onderzoek-panels bepaalde groepen mensen met vergelijkbare interesses of achtergrond werven. Daarom heeft MSI Flexpanel Technologie ontwikkeld. Flexpanel rekent af met de ‘online panel effecten’ zoals scheefheid, respondent-vermoeidheid en panel professionals en geeft tegelijkertijd toegang tot een haast onbeperkt sample zonder extra kosten.” Kern van het Flextrack-verhaal is in ieder geval dat verschillende panels met elkaar gemixt kunnen worden, zodat de eenzijdigheid van één bepaald panel (voor zover die bestaat) wordt opgeheven. Dat wordt door MSI als groot voordeel gezien.
Verder zijn de devices in alle panels uitgerust met cookies, die een match moeten maken met de campagne-contacten. Een één-op-één-relatie met een panellid is dan nooit helemaal zuiver. Tenzij het één persoonshuishoudens betreft of smartphone-gebruikers. Daar is de match veelal 100%. Ook het invullen van aanvullende vragenlijst kent een zuivere match, aangezien die op persoonsniveau worden afgenomen.
Mooi initiatief!
Visual via Eetblog.