Vandaag hebben NLO, RAB en GfK een hernieuwd contract getekend, dat voorziet in een bereiksmeting op minuutniveau in de toekomst. Daarmee zal op termijn afscheid worden genomen van de aloude kwartiermeting en komt het meten van reclamebereik in één klap een stuk dichterbij. Het huidige kwartieronderzoek zal nog wel even doorlopen, maar nu al commit NLO zich aan de inzet van smartphone apps om op minuutniveau te kunnen meten en te rapporteren. Is op zich niet helemaal nieuw. In het huidige contract met GfK zit ook al een deel minuutmeten, maar dan met de mediawatch. Die minuut-ervaringen zijn goed bevallen en NLO wil met haar partners nu een stap verder en wil daarom snel alternatieven gaan testen. Waaronder dus de apps voor smartphones. Je kan tussen de regels door ook lezen dat de mediawatch niet zo goed bevallen is en dat het tijd wordt voor een alternatief, maar dat is gissen. De kwartiermetingen zijn met de ondertekening van het herziene contract overigens verlengd tot eind 2016, dus we zijn er voorlopig nog niet. Maar goed, de eerste stap is er.
Het gewijzigde contract geeft NLO extra tijd om nieuwe mogelijkheden voor het betrouwbaar meten op minuutniveau uitgebreid te onderzoeken. Dit gebeurt dan parallel aan het doorlopende luisteronderzoek op basis van radiologs, die zoals gezegd nog zeker tot in 2016 de basis zijn voor de vaststelling van de luistercijfers. Aan de invoering van een nieuw onderzoek zal een periode van schaduwdraaien voorafgaan. Op deze manier stelt NLO de markt in de gelegenheid om aan de nieuwe luistercijfers te wennen.
Nicole Engels (directeur NLO): “Het herziene contract geeft ons de ruimte om te verkennen welke devices geschikt zijn om het radioluistergedrag op minuutniveau te meten. Voor het nieuwe onderzoek stellen we ons ten doel dat we op de bestaande, relevante zender/doelgroepcombinaties kunnen blijven rapporteren, uiteraard met de financiële haalbaarheid als randvoorwaarde.”
NLO, Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek) is opdrachtgever van het luisteronderzoek NLO. De stichting NLO heeft vier partners: RAB (Radio Advies Bureau), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), BVA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media Adviesbureaus).