Afkortingen zijn gemeengoed in medialand. Toch excuses voor de titel van dit bericht. Adformatie maakte vandaag bekend dat PMA doorgaat met het afnemen van het DDMM-onderzoek, terwijl de VINEX-uitgevers definitief afscheid hebben genomen van dit nog prille bereiksonderzoek. Dat laatste is overigens geen verrassing. De zes grote uitgevers (RTL, TMG, Persgroep, Marktplaats, Sanoma en NPO) gaven al eerder aan het onderzoek niet meer te ondersteunen, aangezien iOS8 het meten van apps steeds lastiger maakt. Aanvankelijk werd nog gezocht naar een oplossing in samenwerking met GfK (het uitvoerende bureau van DDMM) en de technische commissie van VINEX en PMA, maar dit heeft niet geleid tot een continuering van het contract tussen de uitgevers en GfK. VINEX zal nu de aandacht definitief richten op de samenwerking met SKO. Hiervoor werd midden vorig al een intentieverklaring getekend tussen beide partijen. VINEX haakt aan bij het initiatief van SKO om in een panel online video te meten. Kantar Media is uitvoerder van dit onderzoek in samenwerking met TNS-NIPO in Amsterdam.
DDMM is in november 2013 gepubliceerd nadat eerder dat jaar STIR was gestopt met de metingen via de Webmeter. Om de markt toch te kunnen blijven voorzien van bereikcijfers is in de zomer van 2013 een pitch gehouden, waarin uiteindelijk GfK als winnaar naar voren kwam. Per 1 september 2013 werden de metingen hervat. Aanvankelijk eerst PC, maar een half jaar later kwamen daar ook smartphone en tablet bij. Weer een half jaar later bleek dat iOS8 roet in het eten gooide, zodat per 1 november 2014 geen data door VINEX meer werd afgenomen cq. verspreid.
GfK heeft het onderzoek al die tijd toch voortgezet, wat dus nu resulteert in een de afname van het onderzoek door PMA.
Visual via dacuslibrary.wordpress.com