RAB, het adviesbureau voor radio, maakte vorige week de reclamebestedingen van radio bekend over het eerste kwartaal van dit jaar. Aan commercials werd € 44,5 miljoen uitgegeven (+0,2% t.o.v. Q1 2014) en aan non-spot werd € 2,5 miljoen uitgegeven. Dat is een stuk minder dan de ruim € 3 miljoen vorig jaar in dezelfde periode. Ziggo is nog steeds de grootste radioadverteerder in het eerste kwartaal van 2015. De top vijf bestaat verder uit UPC, Renault, Kruidvat en KPN. Hoogste nieuwe binnenkomer op nummer 15 is C1000. Blijkbaar is de transitie naar Jumbo nog niet helemaal doorgevoerd en blijft het de moeite om voor C1000 te adverteren. Het aantal merken dat op radio adverteert is gestegen naar 957. Vorig jaar in dezelfde periode waren er 911 radio-merken. De gemiddelde spotbesteding per merk neemt overigens wel af. Vorig jaar nog € 48.300,- per merk. Dit jaar is dat € 46.500,-.
De spotbestedingen op radio hebben dus een heel klein plusje. Voor TV is dat gezien de recente berichtgeving rond RTL anders. RTL draaide met verlies in Q1 van 2015 en volgens Group M dalen de bestedingen over de hele linie in de TV-markt. Volgens Nielsen (bruto . . .) zou het om 4% gaan. Stel dat dat voor netto ook geldt (is niet zo, maar stel) dan zijn de totale bestedingen in Q1 voor televisie (spot) € 169 miljoen tegen € 176 miljoen vorig jaar in Q1. Grafisch krijg je dan dit beeld:
Televisie levert helaas geen berichten meer op kwartaalniveau, maar alleen nog op halfjaarniveau. Dus we moeten nog even wachten op de juiste cijfers. Het tweede kwartaal van 2015 zal denk ik niet al te florissant zijn t.o.v. Q2 2014, aangezien in dat kwartaal het WK Voetbal werd uitgezonden.
Nog even geduld dus a.u.b.