Kijk, dat is een mooie service. Voorheen had ik dagelijks toegang tot de GfK DAM-cijfers, maar sinds kort is dat niet meer het geval. Maar Adformatie gaat nu elke maand de top 50 merken publiceren, dus kan ik toch een beetje bijblijven. En die top 50 (na de break) wordt in mei behoorlijk gedomineerd door Google (daarvoor ook trouwens). Maar liefst vier van de vijf hoogste posities worden ingenomen door de de online reus. Alleen Facebook zit een beetje in de weg op de tweede plek. Verderop in de top 10 komen we Facebook nog twee keer tegen met de twee messenger-diensten ‘Whatsapp’ en ‘Facebook’. Verder blijkt dat het bezoekaandeel van de smartphone op 46% staat en dat de tablet met 27% aandeel inmiddels meer bezoeken genereert dan de PC/laptop (26%). Het bezoeksaandeel geeft aan hoeveel % van de bezoeken aan een website of app afkomstig is van een bepaald device.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er wel wat overlap zit in de domeinen van Google. Google exclusief Youtube is alles van Google behalve Youtube. Daar zit ook Google Search en Gmail en Maps. En die worden verderop ook apart genoemd. Stel dat je Google excl. Youtube uit elkaar haalt, dan is Facebook feitelijk de grootste en zit er een behoorlijk gat tussen Facebook en Google Search.
Op naar de top 50 van juni. Wat een service!