Het luisteronderzoek is voor radio hetzelfde als het kijkonderzoek voor televisie. Een belangrijke bron voor de scores per programma en zenders en vooral de berekening van zenderaandelen. Maar dergelijke onderzoeken zijn ook van belang voor het profiel van een programma en/of zender. Boodschappers 20-49 en Mannen AB worden allemaal ontleend aan de gegevens uit mediabereiksonderzoeken. Mediabureau ZIGT ging op basis van de luistercijfers op zoek naar de leeftijd van de radioluisteraars en publiceerde de gegevens. Het bureau heeft op basis van de afgelopen vijf jaar de luistercijfers van de periode april-mei tegen elkaar afgezet. Hierbij is gekeken naar de publiekssamenstelling binnen verschillende leeftijdsklassen (10-17 jaar, 18-24 jaar, 25-34 jaar, 35-49 jaar, 50-64 jaar en 65+) van de radiozenders. De meest opvallende zaken en interessante verschuivingen staan hieronder.
Oud
Classic FM heeft veruit het hoogste percentage luisteraars in de 65+ doelgroep, namelijk 65% en is daarmee de zender met de oudste luisteraars. 88% van de Classic FM lsuiteraars is 50 jaar of ouoder. Bij de gezamenlijke zenders van ORN is dat ruim 80%. NPO Radio 1 zit daar met krap 80% vlak achter. Vooral de 65-plussers zijn de afgelopen twee jaar toegenomen. ZIGT concludeert dat op dit moment de leeftijd van de ORN-luisteraars en NPO Radio 1 vrijwel gelijk is. Lees: hoog. Ondertitelen lukt niet op radio. Misschien kunnen ze de zender default wat harder zetten.
Grafiek 1:
Jong
Aan de andere kant van het leeftijdsspectrum zit Slam!FM. Het is de zender met het hoogste percentage luisteraars in de leeftijdsklasse 10-17 jaar. Opvallend is dat Slam!FM ook goed vertegenwoordigd is bij de 35-49 jarigen (22%). Radio Veronica heeft in marktaandeel de afgelopen twee jaar flink in moeten leveren. De helft van de luisteraars viel altijd binnen de leeftijdsklasse 35-49 jaar, maar dit is flink gaan dalen de afgelopen twee jaar. De luisteraars zijn vooral toegenomen in de leeftijdsklassen 10-17 jaar en 18-24 jaar. Radio Veronica lijkt met de nieuwe programmering dus een jongere doelgroep aan te spreken.
“3 FM gaat verjongen”
Bij 538, SKy Radio, 100% NL en 3 FM zijn in de afgelopen vijf jaar weinig verschuivingen geweest. Radio 538 is voor wat betreft leeftijd het meest steady te noemen. De zender wordt met bijna 40% voornamelijk vertegenwoordigd door luisteraars in de leeftijdsklasse 35-49 jaar. Sky Radio en 3FM trekken vooral luisteraars in de leeftijd 35-49 jaar en 50-64 jaar. ZIGT verwacht dat 3FM met de nieuwe programmering een jongere doelgroep gaat aanspreken. Q-Music wordt net als 538 voornamelijk beluisterd door 35-49 jarigen. Vorig jaar hadden Q een enorme piek in de doelgroep 25-34 jaar, maar dat is dit jaar weer bijgetrokken. 100% NL wordt voornamelijk beluisterd door 35 plussers.
Tot slot de zender met de grootste verschuivingen in leeftijd van de luisteraars. Dat is Radio 10. Hier is goed te zien dat het station een transformatie heeft ondergaan. Qua programmering en identiteit is er in de afgelopen periode veel veranderd. Van 2010 tot en met 2013 was de luisteraar voornamelijk tussen de 50 en 64 jaar. De afgelopen twee jaar is dit flink gedaald, maar het is vooralsnog de best vertegenwoordigde leeftijdsklasse van de zender. De 65+ luisteraar is de zender langzaam aan het verlaten en in de jongere leeftijdsklassen zijn duidelijke stijgingen te zien.
Grafiek 2:
Eerder dit jaar publiceerde ZIGT ook al een leeftijdsoverzicht van radiostations. Die was gebaseerd op de luistercijfers van januari/februari: