Stichting DMS heeft het bureau DVJ Insight in de arm genomen om een zakelijk panel op te zetten. De stichting is bekend van het mediabereiksonderzoek onder zakelijke beslissers (DMS staat voor Decision Makers Survey) en gaat nu dus uitbreiden met een panel. Dat panel gaat bestaan uit een “unieke community van eindbeslissers in bedrijfsleven en semi-overheid”. Natuurlijk niet te uniek, want dan is het niet meer representatief . . . Naast het feit dat de deelnemers hun mening kunnen geven over allerlei onderwerpen, kunnen ze ook met elkaar in contact komen. Onderwerpen waar aan gedacht wordt zijn de aanschaf van een nieuwe ICT oplossing, het wisselen van bank, de besteding van marketingbudget, de inkoop van kantoormeubilair, de inhuur van consultants, het wagenpark of over de werving van nieuw talent. Het eerste onderzoek is al afgerond, de verwachting is dat het Decision Makers Panel eind 2015 op volle kracht zal zijn.
Dutch Network Group, Elsevier Media, FD MediaGroep, MT MediaGroep en Telegraaf Media Groep zijn participant in Stichting DMS en zetten zich gezamenlijk in om het beste panel van zakelijke beslissers in Nederland op te bouwen. Dit panel zal worden ingezet voor onderzoek ten behoeve van de participerende mediabedrijven, hun adverteerders en mediabureaus.
DVJ Insights zal zoals gezegd zorgdragen voor de werving en het onderhoud van het panel, maar dat is nog niet alles. Het bureau zal ook het crossmediale bereiksonderzoek in de zakelijke markt gaan uitvoeren. Voorheen werd dit gedaan door GfK in Hilversum. Inhoudelijk blijft het onderzoek grotendeels gelijk, alleen de rapportagefrequentie zal verhoogd worden. De eerste veldwerkperiode start in oktober 2015, de eerste resultaten van het DMS bereiksonderzoek worden begin 2016 verwacht.