Interesse in Smart Watch daalt

De tiende editie van GfK’s ‘Trends in Digitale Media‘ is uit en daaruit blijkt ondermeer dat de penetratie van het aantal mobiele devices inmiddels z’n verzadigingspunt heeft bereikt.  GfK concludeert dat uit het feit dat in de tweede helft van 2015 het aantal bezitters van verschillende apparaten gelijk gebleven ten opzichte van dit voorjaar. Voor de smartphone werd een penetratie van 80% gemeten. De tablet blijft steken op op 65%. Ook bij de overige devices zoals laptops, desktops en e-readers zijn nagenoeg geen wijzigingen meer te zien. De interesse in Smart Watches neemt alweer af. Was in december 2014 nog 17% zeker/misschien van plan een Smart Watch aan te schaffen, in december 2015 is dit nog maar 7%.

Bijna 4,5 miljoen Nederlanders bezitten inmiddels een Smart TV (34%). Ook de Smart TV laat in de tweede helft van 2015 geen groei zien. Ten opzichte van een jaar geleden groeit het Smart TV bezit met 5%. Ruim drie kwart van de Smart TV bezitters (78%) geeft aan ook daadwerkelijk gebruik te maken van de extra functies – de apps – van het toestel. Bijna vier op de tien Smart-TV bezitters doet dit zelfs één keer per week of vaker.

65% van de Nederlanders (13 jaar en ouder) zijn in het bezit van een tablet. Dit zijn 8,6 miljoen Nederlanders. In juni van dit jaar was dit percentage gelijk. Dit voorjaar groeide het aantal tabletbezitters nog licht van 61% in december 2014 naar 65% in juni 2015.

Ook het aantal Nederlanders dat een smartphone bezit, blijft met 10,6 miljoen (80%) stabiel ten opzichte van dit voorjaar (80%). Kijkend naar de verschillende leeftijdsgroepen verandert er ook niets. 55% van de ouderen (65+) heeft een smartphone terwijl 93% van de jongeren (13-17 jaar) een smartphone bezit.

Ad Blockers – software die op PC, laptop, smartphone of tablet geïnstalleerd kan worden zodat er geen advertenties meer getoond worden op websites of in apps – worden door ongeveer een kwart van de Nederlanders (23%) gebruikt op één of meerdere apparaten. Het gebruik op mobiele apparaten (smartphone en/of tablet) is nog beperkt: zeven procent van de Nederlanders geeft aan een ad blocker op een mobiel device te hebben geïnstalleerd.

5.062 x bekeken
Scroll naar boven