Mediaconsumptie digitaliseert verder

De organisaties voor de Nederlandse mediabereiksonderzoeken, NLO, NOM, SKO en VINEX hebben voor de vijfde keer een rapportage over mediagebruik en –gedrag uit de Media Standaard Survey (MSS) uitgebracht. MSS wordt sinds 2011 uitgevoerd door TNS NIPO, in opdracht van de Nederlandse JIC’s. Deze gezamenlijke Establishment Survey levert normcijfers op die in de afzonderlijke bereiksonderzoeken worden gebruikt voor weging en in het geval van SKO ook voor werving van het kijkpanel voor televisie. Het levert de definities van doelgroepen, zodat alle genoemde instanties dezelfde uitgangspunten hanteert. Verder werpt de MSS een blik op nieuwe trends in mediagebruik. In de rapportage komen resultaten van mediagebruik op diverse locaties en platformen aan de orde. Daarnaast worden crossmediale resultaten gepresenteerd in de vorm van media imperatives per mediumtype naar doelgroepen. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar of ouder. In 2015 zijn 6.144 huishoudens en 5.255 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd. En wat staat er zoal in die rapportage. Hieronder een tipje/sluier per mediumtype.

Per dag zijn we gemiddeld ruim twee uur online. Ten opzichte van 2011 (eerste editie van MSS) is dat een stijging van 34%. Alhoewel de surftijd voor alle doelgroepen is gestegen, zijn er ook grote verschillen. De surftijd van de doelgroep 13 tot 17 jaar is met ruim drie uur per dag fors, een stijging van 59% ten opzichte van 2011. Hun surftijd ligt daarmee een stuk hoger dan in de doelgroep 65+ die gemiddeld een uur per dag online gaat. De stijging onder senioren is in deze periode meer gematigd (+15%).

Ruim twee derde van de populatie gebruikt de smartphone voor internet en hiermee wordt dit device samen met de laptop het meest toegepast. Spectaculair is de opmars van de tablet. Dit device is inmiddels populairder om te surfen dan de PC/desktop. Ruim de helft van Nederland van 13 jaar en ouder surft op een tablet. Maar de rol van de PC is nog niet uitgespeeld. Het gebruik van dit apparaat is na jaren van daling zelfs weer iets gestegen tot 54%.

Meer dan de helft van de Nederlanders van 13 jaar en ouder heeft in de afgelopen 12 maanden digitaal gelezen. 48% heeft een dagblad gelezen en 27% een magazine. Daarmee worden dagbladen nog steeds meer op digitale platformen gelezen dan magazines, maar vooral het digitale lezen van magazines is in het afgelopen jaar ten opzichte van de jaren daarvoor fors gegroeid.

Met ingang van 1 januari 2015 wordt er in de MSS vragenlijst gevraagd of dat men weleens radio luistert via DAB+, ook wel Digital Radio Plus genoemd. De penetratie is in 2015 nog gering. Van alle personen van 13 jaar en ouder geeft 2,8% aan dat weleens gedaan te hebben. Dit percentage is het hoogst onder mannen (3,8%), 50-64 jarigen (3,6%) en hoger opgeleiden (3,2%).

Uit de MSS 2015 blijkt dat 87% van de Nederlandse huishoudens digitale televisie ontvangt op een van de aanwezige toestellen. Dit is weer een significante stijging ten opzichte van het vorige jaar: de penetratie van digitale TV steeg van 71% in 2011 naar 76% in 2012, 82% in 2013, 84% in 2014 en 87% in 2015. De ontvangst van digitale televisie via de kabel (55% van de huishoudens) is gelijk gebleven ten opzichte van 2014. Significant gestegen is de ontvangst via het internet (13%) en iets gestegen is via glasvezel (8%). De penetratie analoge kabelontvangst is significant gedaald (in 2015 27%).

De rest staat hier.

Mijn conclusie na het lezen van het rapport is dat de digitalisering van de mediaconsumptie verder is toegenomen. Online is per definitie digitaal, maar kijken, luisteren en lezen doen inmiddels net zo hard mee. Nu al benieuwd wat er over 5 jaar in het rapport staat!

12.115 x bekeken
Scroll naar boven