Gisteren presenteerde Newrulez een onderzoek onder 1.300 jongeren (15-24 jaar), waarin het mediagedrag is gemeten. Internet blijkt volgens dit onderzoek absoluut nummer één te zijn met een consumptietijd van 2 uur en 26 minuten per dag. De televisie staat weliswaar zo‘n twee en een half uur aan, maar men kijkt daarvan maar 1 uur en 42 minuten.
De dagelijkse online activiteiten zijn o.a.:
1. MSN‘en:81,2%
2. Mailen: 70,2%
3. Gericht Sites bezoeken: 59,6%
4. Rondkijken/surfen:55,1%
5. Muziek downloaden:34,6
6. Nieuwssites bekijken: 33,3%
7. Profiel bekijken: 28,5
8. Informatie zoeken voor school:24,4%
9. Eigen pagina of site bijhouden: 23,4%
10. Filmpjes bekijken: 22,5%
Gemiddeld staan er 113 contactpersonen in de MSN Messengerlijst.
Verder blijkt dat 98,3% van de jongeren in het bezit is van een mobiele telefoon, waarmee 24 minuten per dag gebeld wordt. Dagelijks verlaten 5 SMS-berichten het mobiele toestel. 78% van de jongeren heeft een iPod of andere MP3-speler heeft en 59% van de jongeren maakt gebruik van een webcam.
Als gevraagd wordt naar de meest populaire televisiezenders blijkt RTL 4 met 15% bovenaan te staan, gevolgd door Net 5 (13%). Pas op de derde plaats volgt TMF met 10,3%. Dat is op z‘n minst verrassend. Alle credits voor RTL 4 die een aantal jaren geleden aan een verjongingskuur begon. Blijkbaar met succes.
De publieke zenders komen bij televisie niet voor in het voorkeurslijstje, maar bij radio is dat anders. Daar staat 3 FM op een twee plaats met 11%. Op één staat Radio 538 met een percentage van 26,7%.
Het onderzoek “˜Jij en de Media‘ heeft als doel inzicht te krijgen in actueel online en offline mediagedrag. De data is online verzameld via het JeugdMediaPanel van Newrulez en de community CU2. De netto steekproef bedroeg zoals gezegd 1.300 jongeren in de leeftijd van 15 t/m 24 jaar. De veldwerkperiode was in week 38 en 39, september 2006. Het onderzoek is uitgevoerd door newrulez research & marketing; de dataprocessing is verzorgd door 2Gather informatiespecialisten.
Meer informatie is op te vragen bij Laura Kasteleijn van Newrulez.