Zojuist verschenen de jaarcijfers Televisie van SKO en daaruit blijkt een daling van de kijktijd van 3% in 2017. SKO berekende een dagelijkse kijktijd van 178 minuten tegen 183 in 2016. Daarbinnen valt ook lineaire kijktijd (live kijken op een TV-toestel) en daar was een daling van 4% te zien bij een kijktijd van 163 minuten per dag in 2017. Uitgesteld kijken steeg met 15% naar 15 minuten. De totale schermtijd voor televisie, inclusief video on demand zoals NEtflix of Videoland, kwam uit op 190 minuten. Dat is 2% minder dan in 2016.
De daling van de kijktijd wordt volgens SKO deels veroorzaakt door een toename in het kijken naar video on demand diensten via het TV-scherm. Ook ziet SKO dat TV-programma’s en andere video content vaker op andere apparaten dan het TV-scherm worden bekeken, zoals de laptop, tablet of smartphone. Beide zijn niet opgenomen in de genoemde kijktijd.
Op woensdag 17 januari wordt het SKO jaarrapport TV gepubliceerd. Het jaarrapport bevat uitgebreidere TV kijkcijferresultaten over 2017. Het jaarpersbericht met de belangrijkste Online kijkcijfers over 2017 verschijnt op 15 januari.
Een gemiste kans van SKO om niet te wachten tot ze de volledige kijktijd kunnen publiceren op welk scherm dan ook.
Profileren ze zich toch weer als de meters van alleen het televisiescherm. Overigens, als je het persbericht leest wordt het hoog tijd voor nieuwe duidelijke definities. Bijvoorbeeld: wat is 100% bij de berekening van marktaandeel? Netflix zit daar nu niet in? Maar zit wel op dat scherm. Wat is televisie content? Volgend jaar gewoon een totaal kijken persbericht?