Radioreclame en luistertijd gestegen in 2019

De eerste jaarcijfers druppelen weer binnen. Eerder gaf SKO al aan dat de kijktijd naar televisiezenders gelijk was gebleven (zie onder), nu komt radio met louter positieve berichten. De radioreclamebestedingen zijn volgens RAB met € 8,5 miljoen gestegen naar €  204,6 miljoen. Dit is een groei van 4,3% ten opzichte van 2018. De spotomzet stijgt met 5,5 miljoen euro (+3%) naar ruim € 190 miljoen. Branded Content doet het volgens de cijfers van RAB nog beter met een groei van € 3 miljoen, oftewel een plus van maar liefst 26%. Hiermee groeit de non-spotomzet naar bijna € 15 miljoen.


In 2019 steeg het dagbereik van radio met zo’n 100.000 luisteraars naar ruim 9,5 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder (63,4%). Het weekbereik groeide met 63.000 luisteraars naar 13.082.000. De luistertijd was stabiel, de radioluisteraar besteedde gemiddeld ruim 4 uur per dag aan live radioluisteren.

Televisie

Televisie is goed voor 156 minuten per dag. Dat is de kijktijd naar televisiezenders. Daarbinnen gaat 13% naar uitgesteld kijken. Dat betekent dat er 136 minuten overblijven voor lineair. Dat is een daling van 3 minuten ten opzichte van 2018.

De TV schermtijd oftewel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was in 2019 192 minuten (3 uur en 12 minuten). Dit is 4 minuten meer dan in 2018. Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand diensten zoals Netflix en Videoland.

Het TV Jaarrapport 2019 is hier te downloaden.

3.318 x bekeken
Scroll naar boven