De bestedingen van adverteerders op TV zijn nog nooit zo hoog geweest als in 2021. De TV-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is afgelopen jaar uitgekomen op € 903 miljoen. Dat is een groei van 20% ten opzichte van coronajaar 2020. De gegevens zijn afkomstig uit het TV Jaarrapport (PDF) van Screenforce dat vandaag is gepubliceerd.
Factoren die een rol speelde bij de toegenomen vraag naar TV-reclamezendtijd zijn de nog altijd stevige concurrentie op de retailmarkt, de doorgroei van e-commerce, het herstel van de economie en het grote aanbod van grote sport events. De toegenomen vraag naar zendtijd heeft ook een opstuwend effect op de prijs gehad. Onder meer omdat adverteerders in tijden van schaarste eerder opteren voor de duurdere inkoopvormen.
De spotreclamemarkt is uitgekomen op € 806 miljoen in 2021. Dat is € 137 miljoen meer dan in 2020, oftewel een plus van 20,4%. De non-spotbestedingen bedroegen in 2021 € 98 miljoen (+17%).
In tegenstelling tot de advertentiebestedingen daalde de kijktijd en dan vooral de lineaire kijktijd. In 2020 was dat nog 135 minuten per dag, in 2021 liep dit terug naar 128 minuten per dag. Uitgesteld kijken nam iets toe, het overig schermgebruik bleef met 46 minuten op niveau.
Download voor meer details het TV Jaarrapport van Screenforce.