Nielsen start per 1 juli a.s. een nieuwe registratie van de bruto mediabestedingen aan online display advertising. De nieuwe registratie biedt een sterk verbeterde representativiteit, compleetheid en detaillering van de online bestede reclame-euro’s. In de nieuwe registratie zijn bruto mediabestedingen voor producten aan online display advertising zichtbaar op zowel site- als exploitantniveau. Deze detaillering was volgens Nielsen nog niet eerder beschikbaar. Door de aanpassingen zijn de bruto mediabestedingen aan online display advertising volledig vergelijkbaar met die aan andere mediumtypen, zoals televisie, radio, print en out of home. Om een goede afspiegeling van de markt van online display advertising te kunnen geven registreert Nielsen grotendeels sites die ook in het STIR online bereikonderzoek worden gemeten. De lijst van sites die Nielsen registreert staat in principe vast om continuïteit en vergelijkbaarheid door de tijd heen te garanderen. Wel zal Nielsen sites toevoegen als de markt daar om vraagt. Ook is het mogelijk voor klanten om extra sites toe te voegen aan de registratie.
Voor de registratie van de online display bestedingen maakt Nielsen gebruik van de data die het verzamelt via AdRelevance, de online tool voor het dagelijks monitoren van advertentieactiviteiten op internet. Deze data leest Nielsen in haar eigen systeem in en codeert ze volgens de standaarden die ze ook voor de registratie van de bruto mediabestedingen in andere mediumtypen hanteert. Daarmee wordt volledige vergelijkbaarheid tussen alle mediumtypen gegarandeerd.
De nieuwe registratie start zoals gezegd met ingang van 1 juli 2011. De eerste weken gebruikt Nielsen voor het testen en controleren van de data. In augustus, met de publicatie van de data van de maand juli, geeft Nielsen ook de nieuwe internetdata vrij. De data zal in eerste instantie maandelijks worden gepubliceerd in de database. Nielsen onderzoekt nog of het mogelijk is om op termijn ook wekelijks data te kunnen gaan publiceren.