Sinds de komst van bewegend beeld op internet en het ‘uitzenden’ van TV-programma’s via sites als Uitzending Gemist, is de scheidslijn tussen TV-programma’s en online video-content steeds vager geworden. SKO vond het daarom tijd om eens onderzoek te doen naar het kijken naar al die content en dan vooral ook met welk device men kijkt. Hieruit blijkt dat televisie nog steeds dominant is. 78% van de kijktijd naar audiovisuele content vindt voor de TV plaats. Verder blijkt dat 70% van alle audiovisuele content die bekeken wordt, televisiecontent is. 30% is dus niet TV-gerelateerd. SKO noemt als voorbeeld user generated content. Youtube staat er vol mee en ook een site als Dumpert dankt zijn bestaansrecht aan uploaders.
Bovenstaande resultaten komen uit het Moving Pictures onderzoek dat SKO heeft laten uitvoeren door Intomart GfK in september 2011. Een representatieve steekproef van 1.300 personen van 13 jaar en ouder die online zijn, is gevraagd naar hun bezit van devices en hun kijkgedrag naar verschillende soorten bewegend beeld (audiovisuele content) in de afgelopen 24 uur.
Soorten schermen gisteren gebruikt?
Het televisiescherm is door meer dan 80% van de respondenten gebruikt (resultaten over de dag van gisteren). Van de bezitters van een computer zegt 52% iets bekeken te hebben op dat device. Onder bezitters van smartphones en tablets ligt dat percentage op 42% en 34%. Kijken we naar het gebruik van audiovisuele content onder Nederlanders, ongeacht of iemand in het bezit is van een bepaald device, dan blijkt er dagelijks door 42% van de ondervraagden op een computer iets bekeken te zijn. Voor smartphones ligt dat op 15%, voor tablets op 4%.
Soort av-content
Van alle content die gisteren bekeken werd, is 70% televisiecontent, 18% films/series/docu’s (gehuurd, gekocht, downloaded, opgenomen/opgevraagd), 12% user-generated content. De leeftijdsgroep onder de 20 jaar wijkt flink af in het gebruik van av-content. 17% van hun kijktijd bestaat uit user-generated materiaal en 26% uit films/series/docu’s. Andere leeftijdsgroepen wijken onderling niet sterk af.
Televisie op de televisie?
Van alle televisiecontent die bekeken is over de afgelopen 24 uur, blijkt 90% via een TV-scherm bekeken te zijn, 9% bekeken via de computer, 1% via smartphone of tablet.
De resultaten zijn deze week gepresenteerd tijdens het iMMovator Cross Media Café. De sheets die Bas de Vos (SKO) gebruikte staan hieronder: