Volgende week promoveert Anke Wonneberger. Zij heeft bewezen dat we vandaag de dag meer tijd doorbrengen met het kijken naar reguliere TV-journaals in vergelijking met ruim 20 jaar gelden (1988). Dat is uit de tijd dat er nog geen commerciële televisie was en we het moesten doen met een 8 uur journaal en hooguit ’s avonds nog een late uitzending. Geen ontbijtnieuws, geen lunchedities, geen 16:00, 18:00, 19:30, 22:00 journaal. Nee, het 8 uur Journaal was toen het absolute baken van nieuws op de Nederlandse televisie. Per dag keken we toen 2 uur televisie, waarvan 8 tot 9 minuten nieuws en actualiteiten. Nu kijken we drie uur per dag, waarvan zo’n 14 minuten nieuws en actualiteiten. Het aandeel van de nieuwsprogramma’s is weliswaar gestegen met 1% en ligt nu op 8%, maar dat is best wel bescheiden gezien het enorm toegenomen aanbod van het aantal nieuwsuitzendingen en actualiteitenprogramma’s.
Het persbericht rond de promotie zegt over de analyse het volgende: “Anke Wonneberger onderzocht hoe Nederlandse kijkers op de uitbreiding van het aanbod hebben gereageerd. Ze analyseerde hiertoe data van individueel kijkgedrag van 1988 tot en met 2010. In tegenstelling tot de vrees voor fragmentatie en specialisatie van het publiek, blijkt uit haar studie dat Nederlandse kijkers meer tijd doorbrengen met een grotere diversiteit aan nieuws- en actualiteitenprogramma’s. Vooral het kijken naar traditionele nieuwsprogramma’s is gestegen. Dit wordt niet veroorzaakt door een grotere interesse in nieuws en politiek. Externe factoren, zoals de programmering of het samen kijken met anderen, blijken van grotere invloed op het kijkgedrag. De afnemende aandacht voor nieuws en actualiteiten onder jongeren is volgens Wonneberger één van de grootste uitdagingen voor de toekomst van de televisie als een politiek en maatschappelijk informatiemedium.”
Benieuwd wie er nog meer gaat promoveren, maar dan met de conclusie dat we in twintig jaar tijd meer commerciële TV zijn gaan kijken, of Nederlandse soaps, of reclame, of realitysoaps, of zing- en danscontestprogramma’s, of ….