De VEA heeft onder haar leden een peiling gehouden over de toekomstverwachtingen in de branche. Adformatie kopte gisteren “Bureaus “˜licht optimistisch‘ over toekomst”. De Vereniging van Communicatie Adviesbureaus heeft 53 leden ondervraagd en zij verwachten dit jaar en volgend jaar een stijging van 15% van het bureau-inkomen. De directeur van de VEA, Frans Blanchard, zegt in een commentaar dat het rendement van de bureaus weer toeneemt en dat de werkgelegenheid weer groeit. Vooral dat laatste is tekenend. Een toenemende werkgelegenheid kenmerkt veelal het herstel en vitaliteit van een branche.
In diezelfde Adformatie (week 45) stonden maar liefst 25 pagina‘s met personeelsadvertenties. Iets meer dan in 2000 toen er 24 werden geteld in week 45. Het jaar 2000 geldt nog altijd als hét economische topjaar, waarin de mediabestedingen op een hoogtepunt stonden. In de tussenliggende jaren is de branche door een diep dal gegaan, met 2003 als dieptepunt. Adformatie telde in week 45 slechts 3 pagina‘s met personeelsadvertenties. Het aantal personeelsadvertenties in Adformatie lijkt hiermee een goede graadmeter voor de stand van zaken in de reclamebranche.
Grafiek 1: aantal pagina‘s met personeelsadvertenties in Adformatie, week 45
Bron: Nielsen Media Research
In breder perspectief werd een paar maanden geleden al een herstel van de reclame- en mediamarkt aangekondigd in het rapport dat VEA en Nielsen Media Research publiceerden over de netto mediabestedingen. Daarin wordt een verband gelegd tussen de bedrijfsinvesteringen en de mediabestedingen. Over langere periode is te zien dat deze twee parameters zich vergelijkbaar ontwikkelden, met eveneens een dieptepunt zo rond 2002/2003.
Grafiek 2: bedrijfsinvesteringen en netto mediabestedingen in % ten opzichte van voorgaand jaar/i”>
Bron: Nielsen Media Research/VEA/Het Media Loket
De media- en communicatiebranche is altijd gevoelig voor conjunctuurbewegingen. Mediabestedingen zijn een makkelijke schrappost in tijden dat het wat minder gaat. Andersom geldt dat bij een opleving van de economie en het bedrijfsleven de budgetten weer snel stijgen. Dit jaar groeit de economie waarschijnlijk met 0,5% en volgend jaar wordt door het CPB een toename van 2,5% verwacht. Goed nieuws, maar het CPB zet wel de nodige kanttekeningen bij de groei. Vooral de olieprijs is een lastige factor.
Hoe het ook zij, de vooruitzichten voor volgend jaar zijn sinds tijden weer eens positief. Dat is goed nieuws voor de economie en zeker ook voor de reclamebranche. Houd dus het aantal personeelsadvertenties van Adformatie in de gaten als u wilt weten hoe de reclamevlag er bij hangt.