Vandaag publiceerden het IAB en Nielsen Media Research de netto advertentie-omzetten van 18 exploitanten over het derde kwartaal van 2005. Het bedrag van € 21,9 miljoen betekent een stijging van 49% ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De eerste drie kwartalen zijn nu al € 1,4 miljoen groter dan heel 2004.
Bron: IAB/Nielsen Media Research
Het IAB prognoticeert een totaalbedrag van € 100 miljoen voor heel 2005. Dan zou het vierde kwartaal een stijging moeten laten van 64% en moet de omzet naar € 32,4 miljoen. Is dat mogelijk?
Traditioneel gezien is het vierde kwartaal altijd het beste. Dat was zo in 2003, in 2004 en waarschijnlijk ook in 2005. Het aandeel op jaarbasis ligt dus altijd hoger dan 25%.
Igor Beuker (IAB) houdt in de prognose ook rekening met de zorgverzekeraars die in het laatste kwartaal veel exposure nodig hebben.
Uit het onderzoek van de FD Mediagroep weten we dat de adverteerdersmarkt een explosieve groei verwacht van de online bestedingen.
Kijken we dan ook nog naar de aandelen van de eerste helft van het jaar en de tweede helft dan lijkt de € 100 miljoen zeker haalbaar. Zeker in een groeimarkt. De eerste helft van 2005 was goed voor bijna € 46 miljoen. Dan moet het raar lopen als in de tweede helft geen € 54 miljoen wordt gehaald, waarvan de eerste € 22 miljoen al binnen zijn.
Het jaaroverzicht zou er dan zo uit komen te zien:
Bron: IAB/Nielsen Media Research
De geregistreerde omzetten zijn van MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Nederland, Wegener multimedia, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler.