In navolging van de TV-omzetten gisteren kwam RAB vandaag naar buiten met de radio-cijfers over Q1. Spotreclame steeg met 2,8% en kwam uit op een budget van € 44,4 miljoen. Een jaar geleden was dat € 43,2 miljoen. De netto bestedingen aan non-spot stegen astronomisch met 37,5% naar een totaal van € 3,3 miljoen. Vorig jaar was Q1 goed voor € 2,4 miljoen aan non-spot euries. Spot en non-spot bij elkaar laat een toename zien van 4,5% bij een budget van € 47,7 miljoen. De groei buigt wat af ten opzichte van de voorgaande perioden, getuige de grafiek (na de break). Bij TV zet die groei juist door. Note dat de grafiek wat kan afwijken van eerdere versies. Af en toe lopen in de persberichten de cijfers van spot en non-spot wat door elkaar, al naar gelang de ontwikkelingen. Ik heb deze nu zo goed mogelijk ontrafeld. In ieder geval vanaf 2012.
Ontwikkelingen netto bestedingen spot voor radio en televisie, 2012 t/m Q1 2014
Bron: SPOT en RAB, samenstelling Mediaonderzoek.nl
Branches
De top drie van best bestedende branches op radio is ongewijzigd ten opzichte van vorig jaar; transport is het grootste, gevolgd door retail en financiële dienstverlening. Grootste groeiers (procentueel) zijn de branches brandstof/energie, mode en persoonlijke verzorging en als klapper de was- en reinigingsmiddelen (budget ruim zes keer zo hoog).
Adverteerders
Ziggo is de grootste radioadverteerder in het eerste kwartaal van 2014. De top vijf bestaat verder uit Pon’s Automobielhandel, Peugeot/Citroën, Unilever en Kruidvat. Het aantal adverteerders is gestegen naar 477, vorig jaar in dezelfde periode waren er 442 radioadverteerders.