Net terug van de uitreiking van de AMMA-awards, waar STIR vanavond de Hans du Chatinier AMMA in de wacht sleepte. Een belangrijke onderzoeksprijs in het vak van mediaonderzoek. Ik heb het jury-rapport nog niet helemaal in m’n bezit, maar op het podium werd een deel voorgelezen, met als belangrijkste quote dat het STIR-onderzoek wereldwijd geen gelijke kent. Toe maar . . . Daarnaast werd het transparante model geprezen, waarin internet planbaar is gemaakt zoals dat al jaren gebruikelijk is bij radio en televisie. Graag wil ik Nedstat en Intomart Gfk feliciteren met de prijs, want uiteindelijk hebben zij het Webmetermodel ontwikkeld en aangeboden aan STIR.
Jury-voorzitter Jim Boor noemt het STIR-onderzoek ‘uiterst belangrijk voor de ontwikkeling voor het vak.’ Volgens Boor heeft de jury er niet lang over hoeven nadenken aan wie dit jaar de prijs moest worden toegekend. Boor: “De STIR-Webmeter is een dermate uniek onderzoek, dat dit wel de winnaar moest worden. De Webmeter voorziet in een grote behoefte van de markt om objevtieve bereiksgegevens te verkrijgen van het nieuwe mediumtype internet. Een door de markt geaccepteerde meting waarbij voor het eerst een currency voor het meten van internet is ontwikkeld, waarmee mediaplanners en adverteerders aan de slag kunnen. Het instrument biedt resultaattypen die vergelijkbaar zijn met andere mediumtypen.”
Als projectcoördinator van STIR heb ik daar zeer weinig aan toe te voegen.
De overige winnaars staan op de site van de AMMA-awards en natuurlijk ook voor hen alle felicitaties.