Nielsen kwam zojuist met de stand van zaken rond de mediabestedingen. Het berichtte over de eerste helft van 2015 en dat is nog niet best. Dit ondanks het herstel van de economie. Nielsen ziet een daling 0,9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het totale netto mediabudget* komt voor de periode januari – juni 2015 uit op € 1,78 miljard. Alleen internet, out of home en bioscoop zagen de advertentie-inkomsten toenemen, alle overige mediumtypen hadden te maken met dalende mediabestedingen. Nielsen: “De ontwikkeling van de netto mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2015 staan haaks op de opleving van de economie die onder impuls van een dalende olieprijs herstelde. De bestedingsruimte van consumenten nam daardoor toe, wat zich vertaalde in een positief consumentenvertrouwen. Het vertrouwen van producenten was al positief. Het herstel van de economie werd niet alleen gedragen door de export, maar ook door een groeiende consumptie, aantrekkende bedrijfsinvesteringen en een krachtig herstel in belangrijke sectoren als de bouw en de woningmarkt. Desondanks krompen de mediabudgetten van adverteerders.”
Het best presterende mediumtype was internet. De plus van 7% zet de totale markt nog een beetje in een positief daglicht. Want zonder deze stijging zou de markt op een daling van 5% zijn uitgekomen. Daar waren televisie en radio mede debet aan. Beide kenden een heel positief eerste halfjaar van 2014 met een forse groei van respectievelijk 6,7% en 8,5%. In de eerste helft van 2015 zag dat beeld er opeens heel anders uit: televisie leverde ruim 4% in, radio zelfs bijna 5%.
De dagbladen zagen de advertentie-inkomsten dalen met ruim 8%. Dat is een ‘verbetering’ ten opzichte van de -14% in dezelfde periode vorig jaar. Ook bij de publiekstijdschriften was een relatieve verbetering te zien. De daling was 8,5% tegen 10% vorig jaar. Met -12,5% zagen huis-aan-huisbladen de reclamebestedingen net als in de voorgaande jaren, opnieuw fors krimpen.
Out of home daarentegen noteerde voor het vierde halfjaar op rij een stijging van de netto mediabestedingen. Na de toename van 3% in de eerste zes maanden en 4,5% in de tweede helft van 2014 zette de groei ook in de eerste helft van 2015 gewoon door: 4,6%. Veruit de grootste groei vond plaats bij bioscoop met meer dan 50%, mede dankzij de sterke toename van 12% van het bioscoopbezoek en twee grote Nederlandse producties (Gooische Vrouwen 2 en Michiel de Ruyter).
Over het onderzoek naar de netto mediabestedingen
Voor het berekenen van de netto mediabestedingen doet Nielsen twee keer per jaar onderzoek onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Daarin wordt gevraagd een opgave te doen van de netto advertentie-inkomsten over het betreffende jaar. Deze opgaven aggregeert Nielsen tot een totaalcijfer per mediumtype. Waar nodig worden cijfers gewogen en geëxtrapoleerd om een zo volledig mogelijk beeld van de werkelijke omvang van de netto mediabestedingen per mediumtype en van de markt te kunnen geven.
*De netto mediabestedingen over het eerste halfjaar van 2015 en de vergelijking van deze bestedingen met die van het eerste halfjaar van 2014 zijn gebaseerd op de volgende mediumtypen: televisie, radio, bioscoop, internet, dagbladen, h-a-h-bladen, publiekstijdschriften en out of home.