Vandaag kwam SPOT naar buiten met het TV Jaarraport 2015, met daarin de omzetcijfers voor TV-reclame van het afgelopen jaar. Uit de cijfers blijkt dat die omzet nagenoeg gelijk is aan die van 2014. Het gaat om € 964 miljoen in 2014 en € 965 miljoen in 2015. Non-spot leverde een klein beetje in (3 mln.) en liet € 111 miljoen noteren. Spotreclame sprokkelde er € 4 miljoen bij en kwam uit op € 854 miljoen. Hiermee kan de branche tevreden terugkijken op het afgelopen jaar, want laten we wel wezen, de vooruitzichten waren niet best gezien de halfjaarcijfers. Toen stond de markt nog 4% in de min. Niet alleen qua bestedingen, maar ook de kijktijd was 4% teruggelopen. Dat laatste heeft zich overigens niet meer hersteld. SKO rapporteerde een gemiddelde kijktijd van 190 minuten in 2015 tegen 200 in 2014. Dat is een daling van 5%.
Grafiek 1: kijktijd per dag in minuten (2010-2015)
De grafiek laat dien dat er voor uitgesteld kijken en Video/DVD/HDR nog wel ruimte is voor wat groei. Lineair leverde 7% in en kwam uit op 166 minuten. SPOT zegt hierover in het rapport: “Steeds meer TV-toestellen zijn smart en connected via Wifi. Hierdoor wordt in meerdere mate online video gekeken op het TV-toestel, bijvoorbeeld naar YouTube of Netflix. Deze kijktijd wordt op dit moment nog niet meegenomen in de kijktijd die SKO rapporteert (SKO currency).
De daling van de kijktijd was volgens het SPOT-rapport het sterkst in de doelgroepen 6-12 jaar en 13-19 jaar. Daar werd respectievelijk 18 en 19% minder TV gekeken in 2015 ten opzichte van 2014.
Bestedingen
Ook voor de bestedingen is door SPOT een aantal grafieken samengesteld. Die zien er zo uit:
Grafiek 2: bestedingen x mln. spot en non-spot (2010-2015)
En per half jaar zien de spotbestedingen er zo uit:
Grafiek 3: spotbestedingen x mln. per halfjaar
In de grafiek is goed te zien dat er een inhaalslag is gemaakt in de tweede helft van 2015. Dat gebeurde eerder in 2013, eveneens een oneven jaar zonder sportevenementen. Dat lijkt logisch, maar 2010 is dan weer een uitzondering. Dat is een (even) sportjaar, waarin je een sterke eerste helft zou verwachten, maar dat is niet gebeurd. Het kan zijn dat daar nog naweeën van de crisis spelen.
SPOT zegt over de tweede helft van 2015: “De TV-spotmarkt laat in de tweede helft van 2015 een groei van maar liefst 5,8% zien en herstelde daarmee flink ten opzicht van de tweede helft van 2014 waar de markt met -2,0% daalde. Het omgekeerde is het geval in de eerste helft van dat jaar. Waar dit deel in 2014 nog groeide met 6,7% daalde het in de eerste helft met 4,9%. Het lijkt er op dat de ontwikkeling van de TV-markt een grilliger verloop kent, deels verklaard door het economische umfeld dat zich steeds meer door onrust in de wereld en de diverse aandelen- en kapitaalmarkten laat leiden.”
Voor 2016 is SPOT gematigd optimistisch. Op basis van de gerealiseerde omzetten in 2015 – met name de groei in de tweede helft van het jaar – en op basis van de gesprekken met bureaus en adverteerders over 2016, verwacht SPOT een groei van de TV-markt die ligt tussen de 1% en 3%.
__________________
Visual via iycoalition.org