Ondanks de ontwikkeling van online radioluisteren, is FM nog steeds de belangrijkste distributeur van het radiosignaal. Maar DAB+ komt eraan. Het gebruik van digitale etherstandaard is sinds 2015 verdrievoudigd naar inmiddels 13%. Dit betekent dat er nu ruim 2 miljoen mensen weleens radioluisteren via DAB+. Dat blijkt uit de meest recente versie van het Audio Distributie Onderzoek (ADO) van de Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek). Het luisteraandeel van ‘good old’ FM bedraagt 52% en houdt daarmee de digitale ‘bronnen’ op afstand. Op afstand volgen internet met een aandeel van 19% en de kabel met 11%. De digitale televisie blijkt verantwoordelijk te zijn voor 9% van het luistervolume. Als er via internet wordt geluisterd dan zijn de apps en websites van de afzonderlijke radiostations het populairst, gevolgd door verzamelsites en -apps.
Net als bij FM wordt ook via internet grotendeels naar live-radio geluisterd. Het percentage luisteraars dat aangeeft via internet uitsluitend live-radio te luisteren is zelfs met 4% toegenomen in de afgelopen twee jaar en komt in 2017 uit op 68%. Slechts 3% geeft aan online (grotendeels) uitgesteld naar de radio te luisteren.
Nieuw in ADO is het bereik van digitaal radioluisteren, waarbij naast DAB+ en internet ook gevraagd wordt naar het luisteren via digitale settop box, Smart-TV, satelliet of Digitenne. Het gezamenlijk bereik op weekbasis van deze digitale kanalen bedraagt 32%. Op maandbasis geeft 40% van de Nederlanders aan weleens digitaal te luisteren. Jonge hoog welstandige mannen zijn bovengemiddelde digitale luisteraars.
DAB+
In Nederland staat de teller van het aantal verkochte DAB+ radio’s, inclusief autoradio’s, inmiddels op ruim 719.000. Dit blijt uit de meest recente cijfers van het NLO, JATO Dynamics en GfK. De grootste drijfveer voor het luisteren via DAB+ is de digitale geluidskwaliteit. Daarnaast speelt het grote aanbod aan stations en gemakkelijke vindbaarheid een belangrijke rol (bron: NLO).
Het aantal verkochte DAB+ radio’s is in de eerste helft van 2017 gegroeid met 48% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (bron: GfK sales units). Het meest verkocht zijn de draagbare radio’s. De audio home systemen en radio boomboxen, die digitale radio kunnen ontvangen, zijn eveneens populair. Het percentage nieuw verkochte auto’s met standaard een DAB+ autoradio is in de eerste helft van 2017 met 9%-punt toegenomen tot 35% ten opzichte van 2016 (bron: JATO Dynamics 2017).
Jurre Bosman, directeur Radio NPO en voorzitter Stuurgroep Digital Radio NL: “DAB+ is de opvolger van FM voor ether broadcasting. De toekomst van radio-ontvangst is digitaal hybride, een combinatie tussen DAB+, 4/5G en wifi. Tegenwoordig luistert bijna de helft van alle radioluisteraars al buiten de ether FM om, via een scala aan digitale devices. Onze ambitie is dat ieder toestel dat verkocht wordt digitale radio kan ontvangen.”