Naar aanleiding van een voorbeeld van een eyetrackfilmpje eind vorig jaar kreeg ik van Verify.nl onderstaand voorbeeld. Het verschil met het Martini-voorbeeld is dat in deze Heineken-variant de resultaten van alle deelnemende respondenten zijn meegenomen, zodat je aan de puntenwolk goed de meestvoorkomende ogenroute kan zien.
Verify heeft als commentaar bij deze case: “Een focus op de belangrijkste boodschapselementen is de basis voor boodschapsoverdracht. Deze commercial is vrij druk met veel scenewisselingen. Je ziet dat mensen veel indrukken opdoen in korte tijd en dit bemoeilijkt een duidelijke focus. Op het eerste gezicht een snelle, vlotte en voor de doelgroep aansprekende commercial. Toch werkte de commercial niet optimaal en heeft ook niet langer dan een paar weken gelopen. Deze uiting is er minder dan andere Heinekencommercials in geslaagd de aandacht te behouden (snelle wear-out), een duidelijke focus te genereren en als gevolg een snelle afname van de merkherinnering.”
Ongeacht het commentaar vind ik het weer een mooi filmpje dat illustratief is voor eyetrackingstudies.
Zie onderstaande reactie: hierbij de commercial zonder gele puntenwolk:
‘k Kreeg ‘m niet in de comment, vandaar dat ik ‘m hier geplaatst heb.
Weer een prima voorbeeld, ik zou zo graag eens de originele reclame erbij willen zien, ik word namelijk zelf beïnvloed door de gele puntjes. Zo kan ik mijzelf snel en makkelijk testen hoe ik zelf naar zo’n reclame kijk. Als vergelijkingsmateriaal.
Beste Mike,
Het is erg moeilijk om zelf te bepalen waar je naar kijkt; ofwel onmogelijk. Reden hiervoor is dat je achteraf gaat nadenken wat je allemaal gezien hebt en dan ga je dus op basis van herinnering testen wat je zelf gezien hebt. Hierdoor krijg je al “ruis” en geen helder beeld van je primaire! gedrag.
Aangezien dit een kwantitatieve meting is geweest en de focus gedurende de gehele commercial vrij sterk was, is de kans erg groot dat jij ook op deze manier naar deze commercial gekeken had!
Hij doet het dus zie ik.
Bedankt, heb het natuurlijk even gecheckt. Maar mij persoonlijk valt op dat er snel naar beweging en naar letters gekeken wordt(Bij mij persoonlijk).
Iets dat ik mee ga nemen. Ik zie graag meer van deze cases.
Kan mij iemand wat meer vertellen wat eye-tracking kost om het uit te laten voeren. Hoeveel personen(n) heb ik daarvoor nodig en wat kost de apparatuur voor zoiets?
Mike, zie hierboven. Ik heb de video zonder puntjes toegevoegd aan de post, maar You Tube geeft even niet thuis. Ik houd het in de gaten. Mocht het zo blijven dan onderneem ik een nieuwe poging. Dank voor de suggestie. Ik vond het wel een aardige.
Oké, nu moeten de desbetreffende bureaus in actie komen. Daar heb ik allemaal geen verstand van. Behalve dat jouw URL down is Mike. Of bestaat die niet?
e eruit halen Peter, hoense ipv hoenese ..
Maar een leuke case, ben ook erg geinteresseerd in het gebruik van deze technologie online …
Ik begrijp niet wat je bedoelt Hans met die ‘e’ . . .
Beste Hans,
Dit is inderdaad erg interessant! Ik heb even een mail verstuurd naar jullie infobox. Ik hoop dat deze mail bij je terecht komt. Ik wacht even op reactie.
Mike,
De kosten voor een dergelijk onderzoek verschillen. Ik heb geen idee wat de kosten zijn voor dergelijke apparatuur aangezien wij het complete systeem zelf ontwikkeld hebben en de kwaliteit van het onderzoek niet alleen afhankelijk is van de apparatuur, maar de verwerking van de data zeker zo belangrijk is. Verify hanteert een minimale steekproef van N=100. Kosten voor een pre-test (aandacht, boodschapsoverdracht, waardering en effect) bedragen bij Verify EUR6.500. Voor print/outdoor/folders gelden weer andere prijzen.
Groet,
Koen
Ah, ik heb ‘m. Het is http://www.mikevanhoenselaar.nl ‘k Zal het ook even aanpassen in de ledenbase.
Dank voor de respons Koen, appreciated.
Verder was het inderdaad van Hoenselaar en niet van Hoeneselaar. Ik ben zelf ook bezig om in website het ‘pad’ zo optimaal mogelijk te maken. Hier ben ik naar mijn inziens als vrij goed in geslaagd. Nu nog de content en dan wordt het een juweeltje :).
Verder heb ik daarover dan nog wel een tip voor jullie website. Jullie bieden de mogelijkheid tot onderscheid mens/machine. Dit door een captcha. Een prima idee, maar helaas niet accesible genoeg. Door nu zoals in mijn geval alleen een vraag te stellen waar iedereen een antwoord is het net weer wat meer accessible, maar op usability gebied kan het ook beter. Ik heb namelijk al ooit gereageerd op de website, dus heb ik al bewezen dat ik geen machine ben. Door nu een cookie op mijn pc te plaatsen kan je bijhouden bij een pagerequest of deze een mens of machine is en adhv daarvan de captcha wel of niet weergeven. Hetzelfde geldt voor de persoonlijke gegevens.
Misschien erg onduidelijk uitgelegd maar voor een voorbeeld kun je natuurlijk bij mijn eigen site checken.
Beste Mike,
Dank voor je tips. In de verte begrijp ik wat je bedoelt, maar ik zou niet weten hoe ik e.e.a. voor elkaar zou moeten krijgen. Ik vond het al stoer van dat ik die captcha er op kreeg (overigens ook niet zonder hulp). Ik zal jouw site ’s checken. Kijken of ik er iets mee kan! Anders trek ik wel ’s bij je aan de bel.