Beter resultaat voor nieuwsmedia in 2014

Het zijn roerige tijden in de wereld van de nieuwsmedia. Vooral De Telegraaf trekt veel aandacht, niet in de laatste plaats door het recente vertrek van hoofdredacteur Sjuul Paradijs (zie foto). Ondertussen is er door NDP Nieuwsmedia hard gewerkt aan het jaarverslag 2014 en die viel net op de digitale deurmat. Daarin goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat de kosten meer zijn gedaald dan de inkomsten in 2014. Het overall EBITDA-resultaat van de bedrijfstak steeg hierdoor van 11,3% in 2013 naar 13,4% in 2014. In totaal was de omzet in 2014 bijna € 1,2 miljard groot en dat is 3% lager ten opzichte van het jaar daarvoor. De kostendaling was 5% en werd vooral gevoed door distributie (-11%), techniek (-21%) en overhead (-6%). De redactiekosten stegen met 2% in 2014. Al met al redelijke cijfers die het leed wellicht iets kunnen verzachten in deze roerige tijden.

Binnen gerapporteerde omzet heeft de lezersmarkt in 2014 een aandeel van 73,5%. Die omzet daalde overigens 1% in 2014 tot € 875 miljoen. De advertentie-omzet daalde 6% en kwam uit op € 275 miljoen. Dat is een hele verbetering ten opzichte van 2013. Toen daalde de advertentie-omzet met 18%. De omzet en het aandeel van ‘digitaal’ werd wel vergroot in 2014. In totaal werd voor € 35 miljoen aan digitale advertentie-omzet gedraaid. Dat is 12,7% van het totaal. In 2013 was dat met € 31 miljoen nog 10,6%. Dus digitaal wint langzaam terrein.

Oplage
In Nederland werden er in 2014 dagelijks 3,6 miljoen kranten verspreid. In het verslagjaar is de verspreide oplage van gedrukte betaalde dagbladen met 5% gedaald. Een jaar eerder was die daling nog 7%. De totale dagelijkse oplage van betaalde kranten bedraagt bijna drie miljoen (2.902.862) exemplaren. Het overgrote deel van deze dagbladen wordt verspreid op basis van een abonnement (88%). De genoemde cijfers zijn exclusief de digitale oplage. De regionale dagbladen lieten een sterkere daling (-7%) zien dan de betaalde landelijke dagbladen (-4%). De gratis dagbladen kenden een daling van 5%. In 2014 werden dagelijks gemiddeld 650.000 gratis dagbladen verspreid. Sinds november 2014 is Metro de enige landelijke gratis krant in Nederland.

Nieuwsconsumptie
Uit het onderzoek Trends in digitale media van GfK blijkt dat de helft van de Nederlanders zowel papieren als digitale bronnen gebruikt om nieuws tot zich te nemen. Het dagblad heeft nog steeds een belangrijke rol in de nieuwsvoorziening: slechts 16% van de Nederlanders raadpleegt uitsluitend digitaal nieuws. Van de Nederlandse bevolking bekijkt 17% alleen de printedities. Naar geslacht, leeftijd en opleiding verschillen deze cijfers nogal. Zie onderstaande grafiek (overgenomen uit het verslag):

ndp_1

Leesduur
Ondanks het uitgebreide media-aanbod neemt de lezer het dagblad intensief door. Ruim 60 procent van de lezers neemt minstens driekwart van de krant door. Voor een doordeweekse editie van de betaalde kranten wordt gemiddeld ruim een half uur (32 minuten) uitgetrokken. In het weekend loopt dit op tot ruim drie kwartier (46 minuten).

Meer cijfers en achtergrondgegevens zijn te vinden in het jaarverslag van NDP Nieuwsmedia. Let wel dat de genoemde cijfers uitsluitend betrekking hebben op de zestien aangesloten bedrijven.

6.256 x bekeken
Scroll naar boven