Vorige week kwam GfK met de (volgens mij) achtste editie van het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’. In een n van ruim 1.000 onliners van 13 jaar en ouder zijn wederom vragen gesteld over het bezit en gebruik van digitale media en één van de uitkomsten is dat er nu evenveel mensen zijn met een tablet als met een vaste PC. De penetratie komt voor beide ‘devices’ uit op 61%, zodat er sowieso sprake is van een zekere overlap. PC-bezit daalde echter ten opzichte van vorig jaar december. Toen telde GfK nog 8,3 miljoen PC-bezitters. De tablet stond toen op 53% en klom dus dit jaar naar de genoemde 61%, wat staat voor 7,9 miljoen bezitters. Best veel, als je bedenkt dat de tablet pas sinds 2010 op de markt is. Daar waar de tablet en de PC een gelijke omvang hebben, voeren ook de laptop en de smartphone een nek-aan-nek-race. De laptop staat nu op 77%, goed voor zo’n 10 miljoen bezitters. De smartphone bleef steken op 76%, zeg maar bijna 10 miljoen bezitters.
Aantal devices per persoon
Als je de vier device-percentages optelt en er vanuit gaat dat iedereen minimaal één device heeft, is het gemiddelde aantal devices per persoon op dit moment (61+ 61 + 77 + 76) /100 = 2,75. Drie jaar geleden was dat nog 2,07, getuige de onderstaande cijfers:
Opvallend is dat de laptop ongekend populair blijft door de jaren heen. Het percentage staat al sinds 2011 op ruim 75%. Het is vooral de PC die heeft ingeleverd de afgelopen jaren, maar is voorlopig ook nog niet van het toneel verdwenen. De mobiele apparaten zijn er bijgekomen en hebben slechts een beperkt deel van ‘fixed’ verdrongen.
Als je game-consoles, smart tv’s en e-readers meetelt, zitten we in 2014 zelfs op 3,5 devices per persoon.
Overigens is dit nog maar een beperkt deel van de online devices. Wearables en ‘Internet of things’ zijn nog niet meegenomen. Vooral in de toekomst zal die laatste categorie aan terrein winnen. Zie onderstaande grafiek van Strategy Analytics:
Volgens een ander GfK-onderzoek zijn de smartwatches aan een opmars bezig in Nederland. De markt is nog erg klein, maar laat wel groei zien. In 2013 waren er nog 4.297 units verkocht, in 2014 is de verwachte verkoop zo’n 25.000 units. Dit is ook terug te zien in de aankoopintentie. Deze is met 5% gestegen van 12% in 2013 naar 17% in 2014. Deze cijfers komen uit de meest recente retail cijfers uit het GfK PM Telecom Panel.
Sociale media
Terug naar Trends in Digitale Media. De opkomst van de mobiele devices heeft ervoor gezorgd dat de sociale media in een rap tempo zijn meegegroeid. Echter, uit de laatste meting van GfK blijkt dat Facebook, Twitter en LinkedIn nu redelijk stabiel blijven, oftewel de groei lijkt er nu wel een beetje uit. Voor het eerst ziet GfK het aantal jongeren (13-17 jaar) met een Facebook-account afnemen van 87% eind vorig jaar naar 81% eind 2014. Het aantal jongeren met een Instagram account (48%) neemt juist toe met 14%. De toename in Instagram accounts is overigens te zien binnen vrijwel alle leeftijdsgroepen. 13% van alle Nederlanders heeft een Instagram account t.o.v. 9% eind 2014. Ook het aantal Nederlanders met een Pinterest account neemt toe, van 5% eind 2013 naar 10% eind 2014.
Het onderzoek
Het onderzoek ‘GfK Trends in Digitale Media’ is uitgevoerd door GfK in samenwerking met KVB-SMB, PMA, RAB en SPOT. De steekproef bestaat uit 1.007 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor 13.070.000 internetters. Dit onderzoek wordt twee keer per jaar uitgevoerd en gaat in op het gebruik van mobiele devices in het algemeen, en specifiek voor het gebruik van media. Het totale onderzoeksrapport is voor € 995 te verkrijgen. De module Trends in Digitaal Entertainment met resultaten over het gebruik van video on demand en/of streaming muziek verschijnt in januari 2015.
SPOT publiceerde eerder deze week al wat cijfers over devices en TV-kijken.
Visual via Mirolta.com