BVA wil ook JIC voor mediabestedingen

De BVA (Bond van Adverteerders) voert verkennende gesprekken over het opzetten van een door de markt gedragen JIC (joint industry committee) waarbinnen alle bruto mediabestedingen worden verzameld. Hiermee wordt volgens de BVA de monopoliepositie op het gebied van bruto mediabestedingen van Nielsen Media Research mogelijk doorbroken. Het is de bedoeling dat de markt (adverteerders, de mediabureaus en de exploitanten) de data aanlevert en afneemt via een onafhankelijke partij. Dit moet leiden tot transparantie, efficiency en een redelijke prijsstelling.


Het bericht in de nieuwsbrief van BVA zegt verder: Binnen de te vormen constructie worden allereerst de statistische data verzameld. Daar kan in een later stadium meer kwalitatief onderzoek en kwantitatief materiaal aan worden toegevoegd. Hanne Alblas, senior media specialist BVA: “Wij zijn initiatiefnemer maar geen uitvoerder. Het is de bedoeling dat de data eigendom van de markt worden via een JIC-constructie. De mediaonderzoeksinstanties NOM en SKO komen ook voort uit een dergelijke door BVA geïnitieerde constructie.”

BVA wil een tender uitschrijven voor een partij die de mediabestedingen gaat verzamelen, harmoniseren en aan de markt aanbieden en het staat Nielsen uiteraard vrij om in te schrijven op die tender. In een situatie waarin de totale mediamarkt verantwoordelijk is voor de rapportage van bruto mediabestedingen, wordt de stap naar nauwe samenwerking op het gebied van mediabereiksonderzoek steeds makkelijker.

De beslissing van Nielsen Media Research om per 1 januari 2008 de tariefstructuur voor het afnemen van data aan te passen heeft een en ander in een stroomversnelling gebracht. BVA kijkt met een half ook naar België waar de verzamelde en geharmoniseerde mediabestedingen van alle belanghebbende partijen zijn ondergebracht bij het CIM.

9.131 x bekeken
Scroll naar boven