Dagbladinnovaties leiden niet tot nieuwe lezers

Dagbladen investeren in zondagedities en het tabloidformaat om nieuwe lezers te trekken. Uit het onderzoek Onderstroom blijkt dat ze daarmee vooral bestaande lezers bereiken. Stroom hield een onderzoek onder 718 respondenten, in de leeftijd van vijftien tot 55 jaar, om de innovaties van dagbladen te toetsen bij het publiek. Het veldwerk werd uitgevoerd via internet door ITM International. Een van de conclusies is dat de respondenten de krant met name waarderen om haar kerntaak: het brengen van nieuws.

Niet-lezers
34 Procent van de ondervraagden leest geen of minder dan eens per week een dagblad. Opmerkelijk is dat meer dan een kwart van deze potentiële nieuwe lezers überhaupt niet geïnteresseerd is in een dagblad. Het hebben van te weinig tijd en de kosten zijn hier voornamelijk oorzaken van. Tevens is er al genoeg informatie via andere media beschikbaar vindt 21 procent van de niet-geïnteresseerden.

Trouwe lezers
5 Procent van de dagbladlezers geeft aan minder dagbladen te lezen omdat zij al nieuws van internet halen. Bij de dagbladlezers bleef de tijd dat zij de krant lezen het afgelopen jaar over het algemeen gelijk (60 procent) of nam zelfs toe (29 procent). 25 Procent van deze groep gaf aan dat dit komt door een verhoogde interesse in de wereld. Een ander deel van die groep las de krant meer vanwege studie of werk, of had er gewoon meer tijd voor.
Er is nog steeds een grote groep trouwe lezers van dagbladen. Eenderde van de dagbladlezers beschouwt de krant als meest onafhankelijke bron van nieuws. Voor 30 procent van de lezers is de krant niet zomaar een informatiekanaal, maar een onderdeel van hun leven.

Zondageditie
35 Procent van de ondervraagden is geïnteresseerd in een zondageditie van hun krant. De animo onder dagbladlezers is hoger (40 procent) dan bij niet-lezers (21 procent). De voornaamste tegenwerpingen zijn dat een zondageditie niets nieuws oplevert (36 procent) en 16 procent wil er niet extra voor betalen.

Tabloid
Het grote formaat van de krant loopt op zijn einde. 41 procent van de lezers vindt het fijn om een kleiner formaat krant te lezen. Nog eens 37 procent staat daar neutraal tegenover. Daarnaast is aan alle respondenten gevraagd wat zij zouden veranderen aan hun krant als ze vanaf vandaag uitgever zouden zijn, het formaat kwam hierbij als eerste naar voren. 25 Procent van de lezers zou het formaat wijzigen, bij de niet-lezers zou dat 27 procent zijn.

Klik hier voor het volledige rapport.

Scroll naar boven