De Persgroep wil aandacht

De Persgroep wil aandacht en krijgt aandacht. Bij deze. Wat wil het geval? Aandacht is een belangrijke factor in de marketing van merken en diensten. Succesvolle en positieve aandacht stimuleert de verkopen en dus de omzet. Maar wat is aandacht eigenlijk? Op die vraag geeft Persgroep nu antwoord in een eerste rapportage die is opgesteld naar aanleiding van een uitgebreid onderzoek (n = 1.200) naar aandacht. Newcom Research deed dit onderzoek en stelde dat vijf factoren tezamen aandacht bepalen, namelijk tijd, belang, moeite, plezier en intentie. Het rapport zegt hierover: “De mate van aandacht die we schenken aan een bepaalde activiteit, product of dienst wordt bepaald door de tijd die we eraan besteden, het belang dat we hieraan hechten, hoeveel moeite we ervoor willen besteden, de mate van plezier die we eraan beleven en de intentie om de activiteit, product of dienst nogmaals (of vaker) te gebruiken of te ondernemen.” Dat smaakt naar meer.

Het gewicht dat elke factor krijgt, bepaalt het relatieve belang van die factor ten opzichte van de overige factoren. Zo spelen de factoren plezier en moeite een belangrijkere
rol dan de factor tijd bij het geven van aandacht aan een activiteit, product of dienst. Om de vijf factoren met elkaar te kunnen vergelijken zijn enkele veel voorkomende wekelijkse activiteiten op een rij gezet en één van die activiteiten is actueel nieuws volgen. Ik denk dat die door De Persgroep is ingebracht. Andere activiteiten zijn tijd door brengen met de partner/kinderen, sporten, uitgaan, ontspanning, gebruik sociale media en bezoek vrienden/familie.

Het verschilt per dagelijkse activiteit welke ingrediënten in welke mate een rol spelen. Uit analyse is gebleken dat de factoren van aandacht in verschillende mate van voorspellende waarde zijn. Zo spelen belang en moeite een rol in het aantal uren dat gespendeerd wordt aan sporten. Belang speelt de grootste rol bij de tijdsbesteding met kinderen en plezier is de belangrijkste factor bij de intentie voor uitgaan. Doorgaans geldt de regel dat belang en moeite bepalen hoeveel tijd we hebben besteed aan dagelijkse activiteiten. De intentie tot tijdsbesteding wordt echter gedomineerd door de ingrediënten plezier en belang. De onderstaande tabel geeft dat mooi weer:

aandacht_2

De Persgroep heeft de ambitie om het kenniscentrum van aandacht te worden. Het eerste verkennende onderzoek dat vandaag is gepubliceerd is slechts het begin. In de tweede fase van het onderzoek wordt aandacht in relatie gebracht tot marketing en categorieën. In de derde fase komt een verdieping op merkniveau. Ik verwacht dat de uitkomst zal zijn dat merken van De Persgroep bij uitstek geschikt zijn voor welstandige doelgroepen en dat mediamarketeers van grote merken niet om De Persgroep heen kunnen.

6.178 x bekeken
Scroll naar boven