Screenforce verandert definitie TV-kijken

Vandaag publiceerde Screenforce (voorheen SPOT) de halfjaarcijfers van televisie. De reclame-omzetten blijven stijgen, maar de kijktijd daalt. Dat is in het kort de balans die wordt opgemaakt. Screenforce voegt aan de cijfers toe dat het de definitie van televisiekijken heeft veranderd en om die reden worden per 2016 de omzetten van ‘TV’ en ‘online TV’ bij elkaar geteld. Screenforce spreekt dan ook van de TV-reclamemarkt, ongeacht waar/wanneer die TV wordt uitgezonden en bekeken. Premium content, daar gaat het om, los van plaats, tijd en device. Screenforce: “De TV-reclamemarkt is uitgekomen op € 482 mio in de eerste helft van 2016. Een groei van 5,6% ten opzichte van 2015. Een deel van deze groei wordt veroorzaakt door het samenvoegen van de omzetten van TV en online video. Echter de markt heeft in de eerste helft van het jaar ook een autonome groei laten zien van 1,7%. De spotmarkt is uitgekomen op € 422 mio, een groei van 5,1%, terwijl de non-spotmarkt met maar liefst 10,6% groeide naar een omzet van € 60 mio. Screenforce verwacht in de tweede helft van het jaar een groei van ca. 2,5%, waardoor de TV-markt in 2016 uit komt op een groei van ca. 4,0%.”

 

Bij de kijktijd is de samenvoeging nog geen feit. SKO werkt hard aan het bouwen van het Videototaal, maar Screenforce rapporteert de cijfers voor TV en online nog los van elkaar. Bij TV daalde de kijktijd naar 188 minuten per dag, online kijken we 34 minuten per maand naar televisie (lees: NPO, RTL en SBS). Dat is iets meer dan één minuut per dag. Daarmee wordt de daling van 3,6% van de reguliere TV-cijfers ten opzichte van vorig jaar niet voldoende gecompenseerd. De daling van de kijktijd doet zich m.u.v. 65+ in alle leeftijdsgroepen voor maar is het sterkst onder jongeren van 6 tot en met 34 jaar.

In onderstaande infographic zijn de kerncijfers bij elkaar gezet:

 
Infographic-halfjaarrapport-2016-DEF

 

Het halfjaarrapport van Screenforce is hier te downloaden. Een toelichting op de ontwikkelingen kan je in onderstaande video bekijken.

https://youtu.be/6FffjpxbiNo

 

 

 

8.278 x bekeken
Scroll naar boven