GfK en TNS gaan fuseren

Via Emerce werd ik gewezen op de aankondiging dat GfK en TNS, twee onderzoekbureaus van naam, het plan hebben om te fuseren. Doel: meer waarde creëren voor de aandeelhouders en concurrentiekracht bundelen richting Nielsen. Nielsen geldt op dit moment als ’s werelds grootste onderzoeker en daar willen GfK en TNS iets aan veranderen.


Klaus Wübbenhorst, CEO van GfK zegt in het bericht hiervoer: “The combination of GfK and TNS would create a global leader in our industry. The two companies are a perfect fit and have a long and successful track record of working together. I have always believed that a combination would be in the best interests of customers, employees and shareholders.”

De ambities zijn dus duidelijk, het nieuwe GFK-TNS moet een leidende positie krijgen in de mondiale onderzoeksmarkt. In Nederland zal dat snel geregeld zijn. Beide bureaus gelden nu al als vooraanstaande bureaus met leidende posities. TNS (Taylor Nelson Sofres) nam in 2003 het Nederlands Instituut voor de Publieke Opinie (NIPO) over en had daarmee in één klap een groot marktaandeel. NIPO had sinds 1996 al een samenwerking met Veldkamp, dat zich eerder afsplitste van AGB. Ook Intomart GfK heeft AGB-roots. Het heette vroeger zelfs AGB Intomart. Nadat het zich na een management buy-out zelfstandig vestigde als Intomart werd het een paar jaar later overgenomen door GfK (Growth from Knowledge).

Intomart GfK heeft op dit moment een samenwerking met TNS. Beide bureaus zijn eigenaar van het Common Technology Centre EEIG -CTC- in Londen. Dit centrum is gericht op de ontwikkeling van nieuwe hard- en software voor de registratie van tv-kijkgedrag.

Het concurreren tegen Nielsen (sinds 2001 in handen van VNU) mag op mondiaal niveau een hoofddoel zijn, in Nederland is dat relatief. Nielsen is in Nederland actief op het gebied van mediabestedingen via Nielsen Media Research en AC Nielsen levert sinds jaar en dag veel marketinginformatie aan vooral de FMCG-markt. Niet direct de concurrentievelden voor GfK en TNS.

Nielsen heeft in Nederland met Nielsen Media Research en AC Nielsen redelijke posities in de markt,

11.821 x bekeken
Scroll naar boven