Groei mediabestedingen verraadt herstel

De netto mediabestedingen zijn veelal een goede indicator van het economische klimaat. Vandaar ook dat de plus van 3,7%, die Nielsen in het eerste halfjaar noteerde, een opsteker is voor niet alleen de mediabranche, maar voor de economie als geheel. In totaal telde Nielsen  1,8 miljard aan bestedingen waarbij alle mediumtypen, behalve print, een zeer sterke groei lieten zien. Internet noteerde met 13,6% zelfs dubbelcijferige groei. Adverteerders besteedden binnen internet vooral meer aan online display advertising. Ook televisie mocht, na anderhalf jaar van dalende netto mediabestedingen, een gezonde groei noteren van 6,7%. Radio deed daar met 8,5% nog een schepje bovenop. De netto mediabestedingen aan out of home stegen met 3,2%. Printmedia tenslotte moesten opnieuw een flink verlies aan advertentie-omzet incasseren. Het totale printcluster zag de netto mediabestedingen in de eerste zes maanden dalen met 12,6%. Daarbinnen hadden dagbladen te maken met de grootste daling: -13,8%. Adverteerders besteedden ook fors minder aan huis-aan-huisbladen: -12,9%. Publiekstijdschriften zagen de mediabestedingen met iets meer dan 10% dalen. Grafisch ziet het er zo uit:

nmr_141
Ontwikkeling mediabestedingen eerste helft 2014 t.o.v. zelfde periode vorig jaar. Bron: Nielsen

Voor het berekenen van de netto mediabestedingen doet Nielsen twee keer per jaar onderzoek onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Daarin wordt gevraagd een opgave te doen van de netto advertentie-inkomsten over het betreffende jaar. Deze opgaven aggregeert Nielsen tot een totaalcijfer per mediumtype. Waar nodig worden cijfers gewogen en geëxtrapoleerd om een zo volledig mogelijk beeld van de werkelijke omvang van de netto mediabestedingen per mediumtype en van de markt te kunnen geven.

13.019 x bekeken
Scroll naar boven