Internet en TV stimuleren groei mediabestedingen

Vandaag maakte Nielsen de jaarcijfers bekend van de netto mediabestedingen in Nederland over heel 2011. Die zijn met € 17 miljoen gestegen tot € 4,925 miljard, oftewel een groei van 0,3%. Deze minimale groei is volgens Nielsen volledig te danken aan televisie en internet. De grootste groei van de netto mediabestedingen kwam van internet met een toename van bijna 12% tot ruim € 1 miljard. Ook televisie doorbrak in 2011 de magische grens van € 1 miljard met een stijging van 4,3%. Bij radio was een toename van 1,1% te zien en in de bioscoopbranche 2,9% minder aan advertenties verkocht. Dit ondanks een record aantal bezoekers in 2011.

Herstel blijft uit
De printmedia hadden het ook in 2011 zeer moeilijk. Publiekstijdschriften noteerden in 2010 nog een groei van 2,8%, maar vielen in 2011 met een daling van 3% weer terug naar het niveau van 2009. Bij dagbladen was sprake van het vierde jaar van daling op rij, hoewel de daling van 7,7% minder groot was dan in de laatste twee jaar. Huis-aan-huisbladen en nieuwsbladen zagen de bestedingen met 9,5% dalen. Ook zij hebben te maken met vooral kleinere adverteerders die fors bezuinigen op hun mediabudgetten. En hetzelfde geldt feitelijk voor vak- en managementbladen die de netto mediabestedingen zag dalen met bijna 9,8%. Voor dit mediumtype geldt dat print meer ondergeschikt wordt aan online, een trend die niet bijdraagt aan het herstel van de netto mediabestedingen aan de papieren uitgaven.

Out of home noteerde een geringe groei van de netto mediabestedingen van 0,6%. De bestedingen aan folders namen in 2011 opnieuw en sterker af dan in voorgaande jaren: -4,3%. Aan sponsoring tenslotte werd 1% minder besteed dan een jaar eerder. Dit cijfer wijkt af van het cijfer dat SponsorTribune eerder publiceerde. Dat heeft te maken met feit dat de bestedingen aan non-spot voor televisie door Nielsen uit de sponsorbestedingen zijn gehaald en zijn toegekend aan televisie, waarmee de door Nielsen gepubliceerde netto cijfers overeenkomen met die van SPOT.

Nielsen stelt dat de advertentiemarkt nog steeds niet helemaal is hersteld van de forse daling van de netto mediabestedingen in 2009 als gevolg van de kredietcrisis. In 2010 was er een begin van herstel, maar dat herstel is ook in 2011 zeer broos. De onzekere economische situatie als gevolg van de Eurocrisis dwingt adverteerders nog steeds kritisch te kijken naar hun mediabudget en tot het maken van keuzes. Televisie blijft voor veel (grotere) adverteerders het belangrijkste mediumtype, terwijl internet steeds belangrijker wordt. “Daarnaast hebben kleinere adverteerders hun mediabudgetten grotendeels of zelfs geheel teruggeschroefd. Daar hebben met name printmedia last van, naast het feit dat het mediaconsumptiegedrag wijzigt. Dat is echter een trend die al langer gaande is, maar de huidige economische omstandigheden versterken wel het effect ervan”, zegt Ben van der Werf, managing director van Nielsen Media Group Benelux.

 

11.203 x bekeken
Scroll naar boven