Kinderen vreten (scherm-) media

Nickelodeon, onderdeel van Viacom, presenteert vandaag nieuwe ‘kijkcijfers‘ over de doelgroep 6-13 jaar. De cijfers zijn gebaseerd op een onderzoek in zes Europese landen met een totale n van 2.800. Het blijkt dat TV met 83 minuten kijktijd per dag veruit het populairste medium is onder kinderen. De tablet eist dagelijks zo’n 48 minuten op, de computer 46 en de smartphone 30 minuten. Op een doordeweekse dag zijn de kinderen bijna 200 minuten met media bezig, in het weekend is dat bijna 4 uur. Dat kan ook makkelijk want de kinderen hebben steeds vaker de beschikking over eigen mediadevices. Een jaar geleden had 23% van de kinderen een eigen tablet, nu is dat opgelopen naar 37%. Het smartphonebezit ging van 26% naar 34%. In de Nederlandse gezinnen met kinderen van 6 t/m 13 jaar zijn er gemiddeld 4,4 schermdevices aanwezig. In bijna alle ondervraagde huishoudens zijn televisies en computers of laptops te vinden (97-99%), 9 van de 10 huishoudens bezit een smartphone en 78% bezit een tablet.

Naast het bezit en gebruik van de schermen onderzocht Nickelodeon ook de reclameherinnering en -effecten. En dan komt natuurlijk die WC-eend om de hoek kijken. Het blijkt namelijk dat kinderen zich tv-reclame veel beter blijken te herinneren dan reclame via andere media en dat crossmediacampagnes een grotere impact hebben dan campagnes waarbij slechts één medium wordt ingezet. Reclame is in de ogen van Nickelodeon een onderdeel van de dagelijkse routine van de jonge digital natives. Nickelodeon: “De boodschappen waarmee kids worden geconfronteerd beïnvloeden uiteindelijk het aankoopgedrag van het gezin. Dat komt doordat kinderen vaak praten over producten of diensten die ze zien in reclames en ouders veel waarde hechten aan de mening en wensen van hun kind.”

Het onderzoek wijst uit dat TV het medium met de hoogste reclameherinnering is. Ruim 70% van de Nederlandse kinderen herinnert zich tv-commercials. Voor de overige mediumtypen is dit beduidend lager: 27% herinnert zich buitenreclame, 26% online advertenties, 23% bioscoopreclame en 22% advertenties in magazines. Slechts 18% van de kinderen zegt dat hij of zij zich reclame herinnert op hun tablet en 12% op de smartphone.

De studie toont ook aan dat crossmediacampagnes een veel grotere impact hebben op kinderen dan campagnes waarbij een enkel medium wordt ingezet. Het reclame-effect is getest op 120 kinderen in Duitsland met behulp van eyetracking, gezichtscodering en interviews. Resultaat: de stijging gemeten door crossmediale campagnes is aanzienlijk hoger dan de som van de individuele effecten. De analyse van eyetrackingdata en gezichtscodering geeft bovendien een interessant inzicht in het positieve effect van crossmedia: na het zien van een tv-spot besteden kinderen meer tijd aan het bekijken van online advertising formats (+5% voor displayadvertenties, +12% voor online video-advertenties) en er worden aanzienlijk meer positieve emoties gemeten (+ 40%). De verhoogde attentiewaarde en positieve emotie zorgen ervoor dat de reclameboodschap beter wordt herinnerd. Ook is een positief effect op het imago van het merk te zien.

Visual via Bibliotheek Rotterdam

8.866 x bekeken
Scroll naar boven