Meisjes meer online verslaafd dan jongens

Het is al langer bekend dat vrouwen online ‘socialer‘ zijn dan mannen. Blijkt ook nu weer uit onderzoek van het CBS (n = 4.042). Van de meisjes tussen 12 en 18 jaar zegt 22% verslaafd te zijn aan sociale media. Onder jongens van deze leeftijd is dit met 13% een stuk lager. Meisjes besteden ook meer tijd op sociale media: 14% is elke dag 5 uur of langer actief. Onder jongens is dit 6%. De meeste jongeren zitten 1 tot 3 uur per dag op sociale media. Maar 1% zegt geen sociale media te gebruiken. Volgens CBS kan de grotere verslaving bij meisjes te maken hebben met hun betrokkenheid bij sociale media. Meisjes geven vaker dan jongens aan dat ze het fijn vinden als anderen hun berichten liken, retweeten of delen. Meisjes voelen zich ook vaker onrustig als er een bericht binnenkomt dat ze niet direct kunnen bekijken en zijn vaker bang om dingen te missen als ze niet online zijn.

Volgens 47% van de jongeren heeft sociale media een negatieve invloed op een of meerdere onderdelen van hun leven. Door sociale media kunnen ze zich bijvoorbeeld minder goed concentreren, slapen ze slechter of presteren ze slechter op school. Meisjes hebben hier vaker last van dan jongens.

Nagenoeg alle jongeren geven de voorkeur aan persoonlijke ontmoetingen boven contact via sociale media. Toch vindt bijna de helft van de 12- tot 18-jarigen dat sociale media een positieve uitwerking hebben op hun contact met familie en vrienden. Het vergemakkelijkt volgens hen het contact met familie en vrienden die verder weg wonen en ze hebben meer, vaker of sneller contact met mensen.

Ondanks het feit dat jongeren een aantal uren per dag actief zijn op sociale media, ze gevoelig zijn voor reacties en regelmatig negatieve gevolgen ervaren, vinden jongeren niet dat sociale media een zeer belangrijke plek innemen in hun leven. Als aan jongeren gevraagd wordt om door middel van een cijfer van één tot en met tien aan te geven hoe belangrijk sociale media voor hen zijn, geven zij gemiddeld een 6,4. Jongeren die zeggen dat ze verslaafd zijn aan sociale media geven een 7,7.

Het onderzoek

Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van gegevens uit een groter onderzoek, dat onder de naam ‘Belevingen’ van maart tot en met juni 2015 is uitgevoerd door CBS. Doel van dit jaarlijkse onderzoek is om, aan de hand van opvattingen, percepties en meningen van inwoners van Nederland een beter beeld te krijgen van gevoelens en ontwikkelingen in de samenleving. Het onderwerp en de doelgroep verandert jaarlijks. In 2015 was het thema de belevingswereld van jongeren van 12 tot 25 jaar. Aan hen is onder meer gevraagd hoe zij denken over het gebruik van sociale media en alcohol, en in hoeverre zij tevreden zijn met hun leven.

Visual via Writeaholic.

4.559 x bekeken
Scroll naar boven