Non-spot televisie groeit harder dan spot

Vorige week maakte SPOT de bestedingen voor non-spot televisie bekend. Deze kwamen uit op € 93,0 miljoen. Dat is een stijging van 10% ten opzichte van 2006 toen het non-spotbudget uitkwam op € 84,7 miljoen. Het was voor het eerst dat deze cijfers door SPOT naar buiten worden gebracht. Voorheen waren deze cijfers opgenomen in het jaarrapport netto mediabestedingen van Nielsen Media Research. Maar drie jaar geleden zijn de televisie-exploitanten gestopt met het aanleveren van de bestedingscijfers aan Nielsen, dus die registratie verviel. Overigens bedroegen de non-spot bestedingen volgens Nielsen in 2003 € 107 miljoen en € 94 miljoen in 2004, dus blijkbaar is de markt wat gedaald de afgelopen jaren.


In het nieuwe jaarrapport, dat volgende week uitkomt heeft Nielsen non-spotbestedingen opgenomen van zowel televisie als radio met behulp van de gegevens van SponsorTribune.

Onder non-spot verstaat SPOT:

Alle in program brandingactiviteiten
Alle in program price marketingactiviteiten
Billboarding (“dit programma wordt u aangeboden door”¦”)
Cromo‘s (commerciële aankondigingen van programma‘s)
Alle productiekosten die betaald worden door adverteerders.

Inkomsten uit internetactiviteiten, teletekst, rechten en directe consumenteninkomsten worden niet tot de non spot bestedingen gerekend. Betalingen direct aan publieke omroepen of aan productiehuizen zijn onbekend en niet in de cijfers opgenomen.

De non-spotbestedingen hebben nu een aandeel 10% in de totale televisiebestedingen. Omdat de non-spot bestedingen sneller groeien dan de spot bestedingen kan dit aandeel volgens SPOT toenemen tot 15% in 2012. Dat is beduidend lager dan de voorspellingen van VEA van september 2005. Die voorspelde voor 2010 een aandeel van 25%. Dat zal nog wel meevallen denk ik.

Ter aanvulling: radio kent ook non-spotreclame. Het budget is daar beduidend kleiner. Dat kwam in 2007 uit op € 8,2 miljoen.

10.606 x bekeken
Scroll naar boven