Voorbeeld eyetracking (2)

Naar aanleiding van een voorbeeld van een eyetrackfilmpje eind vorig jaar kreeg ik van Verify.nl onderstaand voorbeeld. Het verschil met het Martini-voorbeeld is dat in deze Heineken-variant de resultaten van alle deelnemende respondenten zijn meegenomen, zodat je aan de puntenwolk goed de meestvoorkomende ogenroute kan zien.

Verify heeft als commentaar bij deze case: “Een focus op de belangrijkste boodschapselementen is de basis voor boodschapsoverdracht. Deze commercial is vrij druk met veel scenewisselingen. Je ziet dat mensen veel indrukken opdoen in korte tijd en dit bemoeilijkt een duidelijke focus. Op het eerste gezicht een snelle, vlotte en voor de doelgroep aansprekende commercial. Toch werkte de commercial niet optimaal en heeft ook niet langer dan een paar weken gelopen. Deze uiting is er minder dan andere Heinekencommercials in geslaagd de aandacht te behouden (snelle wear-out), een duidelijke focus te genereren en als gevolg een snelle afname van de merkherinnering.”

Ongeacht het commentaar vind ik het weer een mooi filmpje dat illustratief is voor eyetrackingstudies.

Zie onderstaande reactie: hierbij de commercial zonder gele puntenwolk:

‘k Kreeg ‘m niet in de comment, vandaar dat ik ‘m hier geplaatst heb.

10.895 x bekeken
Scroll naar boven