Zojuist publiceerde de Stichting tot Promotie van Optimalisatie van Televisiereclame (SPOT) het Televisierapport 2008. Daarin staan een groot aantal feiten en ontwikkelingen rond de kijkbuis. In 2007 werden 1,6 miljoen nieuwe televisietoestellen verkocht. Dat is 13% meer dan in 2006. De omzet kwam uit op € 1,3 miljard. Het bezit van DVD/harddiskrecorders ligt in 2007 op 26%. In de eerste helft van 2008 neemt dit verder toe tot 31%. Het percentage ‘digitale ontvangst’ neemt in de eerste helft van 2008 toe tot 40%, maar er wordt vooralsnog veel ‘analoog’ gekeken. Digitenne (digitale ether) heeft op dit moment rond 7% aansluitingen op huishoudens, de schotel (via satelliet) rond 8%. De ontvangst van televisie via de mobiele telefoon staat nog in de kinderschoenen. Al enige tijd bestaat de mogelijkheid televisie te kijken via internetontvangst op de mobiele telefoon. Nieuw is de ontvangst via DVB-H: dit is televisiedistributie door de ether (vergelijkbaar met Digitenne), speciaal voor mobiele telefoons.
Er werd in 2007 gemiddeld 186 minuten televisie gekeken, ruim drie uur per dag. In 2008 wordt ongeveer hetzelfde niveau gehaald. Kijktijd vult bijna de helft van al onze mediatijd. Internet vult ongeveer een kwart van de kijktijd. Uitgesteld kijken via een recorder vult ruim 1% van de kijktijd. Entertainment (series) neemt hiervan het grootste deel voor zijn rekening. De top 20 zenders nemen bijna 90% van de kijktijd voor hun rekening en dit is eerder stijgende dan dalende. Op prime time kijkt 45% van de bevolking televisie. Het gemiddelde dagbereik ligt op 81%, het dagbereik van televisiereclame ligt op 72%.
Het video kijken op de computer begint te groeien. Het aanbod van televisieprogramma‘s wordt ook steeds groter. In 2008 zegt 26% weleens gebruik te maken van de computer voor televisiekijken. Vooral jongeren lijken deze manier van televisiekijken te ontdekken. 13-19 jarigen zeggen gemiddeld 14 minuten per dag televisie te kijken via een computer.
SKO rapporteert sinds juli 2008 de aantallen opgevraagde streams van de meest online bekeken programma‘s. De kijktijd voor online bekeken programma‘s is nog niet goed in kaart gebracht. Internetten op de televisie vindt nog niet of nauwelijks plaats. Het is wachten op de brede introductie van televisietoestellen met een geïntegreerde internetontvangst.
De reclamebestedingen op televisie zijn in 2007 met 7% gestegen tot 851 miljoen euro. Daarnaast is voor dat jaar 93 miljoen euro aan non spot bestedingen geregistreerd, een stijging van 10%. De bestedingen zijn in de eerste drie kwartalen van 2008 verder toegenomen.
Adverteerders concentreren de merken die zij exploiteren: het aantal merken waarvoor wordt geadverteerd daalt, de inzet per merk stijgt. Er wordt niet gestreefd naar een grotere reclamedruk, maar naar een zo lang mogelijke aanwezigheid (continuity). Dit komt tot uitdrukking in een groter aantal actieve weken per jaar (in 2007 gemiddeld 29) met bijna 150 GRPs per week. Er worden in totaal in 2008 naar verwachting 1,8 miljoen spots aangeboden via de SPOT zenders.
Het aantal campagnes dat gebruik maakt van twin spots lag een aantal jaren op 23%. In 2008 lijkt met een stijging naar 26% van de campagnes, deze strategie weer verder te groeien.
De lengte van de commercials (single campagnes) wordt de laatste jaren steeds korter. In 1999 werd een gemiddelde lengte van 28 seconden gemeten, dat daalt de laatste jaren naar 24 seconden. Ook de tijd van twin spots loopt iets terug, nu naar 36 seconden voor de twee spots gezamenlijk.
De reclamedruk bij de consument is al jaren stabiel. Vanaf 2005 wordt ongeveer 17 minuten reclame per dag gekeken. Dit is rond 9% van de kijktijd.
Het rapport is hier te lezen.
Reacties