Vandaag publiceert NOM de nieuwe jaarrapportage van de NOM Print Monitor 2011 met daarin ook voor het eerst cijfers over digitaal lezen (zie verderop in dit bericht). Het rapport bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en tijdschriften in de periode januari t/m december 2011. In deze periode hebben 22.042 Nederlanders van 13 jaar of ouder meegedaan aan dit onderzoek. Volgens NOM is het bereik van dagbladen en tijdschriften in de afgelopen jaren zeer stabiel gebleven. Het gemiddeld bereik van de totale groep tijdschriften heeft een index 100. Dagbladen laten een index 97 zien in vergelijking met de vorige publicatie. De NOM Print Monitor meet zo’n 160 dagbladen en tijdschriften. De cijfers staan in deze PDF op de website van NOM.
Lezen op digitale platformen
Vanaf januari 2011 heeft NOM in de NOM Print Monitor een aantal vragen opgenomen over het lezen van dagbladen en tijdschriften op digitale platformen; het doel hiervan is om de penetratie van het lezen op die platformen in de tijd te volgen. NOM vraagt naar het lezen van dagbladen en tijdschriften (op mediumtype niveau) op de computer, mobiele telefoon/smartphone, tablet en digitale e-reader. Op het moment dat de penetratie van een bepaald platform groot genoeg is, kan het bereik per titel gemeten gaan worden. Tegelijkertijd zijn deze vragen ook in de gezamenlijke Media Standard Survey (MSS) opgenomen.
Het lezen van dagbladen en tijdschriften op digitale platformen is nog relatief gering. Dagbladen worden door meer mensen gelezen op de computer / mobiele telefoon / tablet en e-reader dan tijdschriften. De meeste mensen lezen een dagblad of tijdschrift op de computer (dagbladen 34,7%, tijdschriften 10,6%). 9,1% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder leest een dagblad op mobiele telefoon / smartphone en 4,2% op een tablet. Bij tijdschriften is dat 1,8% resp. 1,7%. Hoewel deze penetraties nog laag zijn is er duidelijk een groei te zien in de loop van 2011.
In het algemeen kan gezegd worden dat mannen vaker zeggen digitale platformen te gebruiken dan vrouwen. Hetzelfde geldt voor hoger opgeleiden; zij lezen hun dagblad of tijdschrift veel vaker digitaal dan lager en middelbaar opgeleiden. Wat betreft leeftijd zien we ook verschillen in het gebruik van digitale platformen. Mobiele telefoon / smartphone wordt relatief vaker gebruikt door jongere doelgroepen (13–34 jaar), terwijl de computer en tablet door de groep 35-49 jarigen vaker wordt gebruikt.
NOM is van plan om de ontwikkelingen in de penetratie van digitaal lezen van dagbladen en tijdschriften te blijven volgen. Als de penetratie hoog genoeg is zal het mogelijk zijn om ook het lezen van specifieke titels op verschillende platformen in het onderzoek op te nemen. Vorig jaar deed NOM al onderzoek naar het digitaal lezen in samenwerking met Intomart GfK.
Ik verwacht veel van tablets in 2012, denk dat de uitslag volgend jaar toch wel verder zal dalen.