Vandaag maakte SPOT de netto reclemabestedingen van TV bekend over 2012. Het totaal kwam net onder de magische miljard uit. SPOT telde € 962 miljoen, waarvan € 116 miljoen aan non spot. De rest (€ 846 miljoen) ging op aan spotreclame. Zaten we er toch niet veel naast met die € 847 miljoen in oktober vorig jaar. SPOT wijt de daling van ruim 5% aan de aanhoudende recessie en de teleurstellende EK Voetbal. Non-spot advertising heeft iets minder last gehad van de economische malaise. Met een daling van 2% is die omzet zoals gezegd op € 116 miljoen uitgekomen. Omdat sponsoring vaak voor een langere periode wordt vastgelegd, reageert non-spot advertising minder snel op economische trends, aldus SPOT. De omzet van online video advertising van de SPOT-zenders is in 2012 uitgekomen op € 9 miljoen. Dat betekent een daling van 20% ten opzichte van 2011. Deze omzet is niet meegeteld in het totaal van spot en non-spot.
Als de omzetten van spot-reclame in relatie worden gebracht met de aantallen adverteerders, merken en commercials, is overall een daling te zien van de opbrengsten. Per spot daalden de opbrengsten met 7% naar € 506. Een gemiddelde adverteerder besteedde ruim 6% minder op TV in 2012. Het budget daalde van € 888.000 naar € 832.000. Per merk werd 2,4% minder uitgegeven. Zie tabel:
Bron: SPOT TV Jaarrapport 2012
Prognose 2013
In lijn met de inschatting van het CPB dat de economie zich in 2013 licht zal verbeteren, gaat SPOT er vanuit dat de TV-bestedingen in 2013 ook voorzichtig zullen aantrekken. De eerste signalen op basis van het eerste kwartaal zijn positief. SPOT verwacht dit jaar af te sluiten met een groei tussen 1% en 3%. SPOT: “Weliswaar ontbreken grote sportevenementen als een WK-voetbal of Olympische Spelen, een historische gebeurtenis als de inhuldiging van Koning Willem-Alexander zal zeker zorgen voor een boost in kijktijd en TV-bestedingen.”
Alle facts en figures staan in het nieuwe Jaarrapport van SPOT, dat vanaf vandaag op de SPOT-site staat. Ga dat zeker bekijken. Naast de kale cijfers rapporteert het ook over allerhande ontwikkelingen over de toekomst van de TV-markt.
Bijzonder dat er jaar op jaar zoveel geld wordt uitgegeven aan TV reclame, terwijl gebruikers steeds minder tijd achter de(ze) beeldbuis doorbrengen. Blijkbaar werkt het nog altijd, en ik vermoed dat de opkomst van tablets ook nog weer kan bijdragen aan ROI van TV-campagnes. Toch makkelijker even snel wat impulsaankopen doen, als je direct online kan.